Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

24.11.2009 kl. 15:05
Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!

Regeringens uttryckliga mål med reformen var att förbättra produktiviteten och dämpa utgiftsökningen i kommunerna samt att skapa förutsättningar för en kvalitativ, tillgänglig och kostnadseffektiv service. Detta är utmärkta mål, men i redogörelsen konstateras att reformens verkningar så här långt främst märks i en utveckling av de administrativa strukturerna. Ännu har den inte till alla delar avancerat till att utveckla servicen. Det betyder att de nya kommunerna och samarbetsområdena nu behöver tid att utveckla den! Svenska riksdagsgruppen anser att de behöver få denna tid – utan att nya hot om ännu större enheter tornar upp sig vid horisonten. För vi måste utgå från den enskilda individens möjlighet att få kvalitativ service – inte från stora enheter som ett självändamål. Nya administrativa strukturer är ett bra och ofta nödvändigtsteg på vägen – reformen har alltså fallit i god jord – men nu ska vi invänta dess resultat, d.v.s. en utveckling, effektivering och förbättring av servicen.

Aldrig tidigare har kommunkartan skrivits om på det sätt som skett de senaste åren. Sammanlagt 171 kommuner, i första hand små landsortskommuner, har varit med i sammanslagningar under år 2009. Dessutom planeras nya kommunfusioner i många av de kommunfullmäktige som tillträdde efter valet 2008. Hittills har inte utvecklingstakten varit lika snabb i stadsregionerna – men planerna avancerar bland annat i huvudstadsregionen, Vasatrakten och kring Åbo. Svenska riksdagsgruppen anser att det är bra att regeringens proposition till ny kommunindelningslag från september inte innebär någon möjlighet att tvångssammanslå kommuner. I stället ska vi betona frivilligheten och egna initiativ och kommunens möjlighet att hitta lösningar som passar för de egna invånarna. För det är ju de som ska få det bättre!

Viktigt är också att notera att redogörelsen visar att kommunsammanslagningar skapar merkostnader i början – även om syftet med reformen ju heller inte är eller ska vara rent ekonomiskt. I stället vill kommunerna via sammanslagningar förbättra kommunens livskraft, effektivera och utveckla verksamheten och servicen, förbättra områdets attraktionskraft samt beredskap på förändringar i omvärlden. Förvaltningen blir på sikt lättare, överlappningar kan på lång sikt undvikas och personalresurser omfördelas. Något problematisk kan den femårsperiod, under vilken uppsägningar är förbjudna, te sig.

Här uppmanar vi dock till fantasi och goda lösningar. Ett utmärkt exempel är Vörå-Maxmo där man för överlappande funktioner skapade en personalpool. Från början fanns 13 personer i den poolen. Varje gång någon slutade eller bytte arbetsuppgifter så valde man den i poolen som var mest lämplig för uppgiften. I dag, ett år senare, har man 1,5 personer i denna pool. Det går alltså att hitta fungerande lösningar – om man vill!

Ett av regeringens huvudmål med kssr-reformen är att förbättra kvaliteten och tillgången på social- och hälsovårdsservice. Servicen ska vara jämlik oberoende av faktorer som boningsort och språk. I redogörelsen konstateras att det skapats en stor mängd samarbetsområden och samkommuner för att uppfylla dessa mål. I vissa kommuner startade samarbetet från och med senaste årsskifte, medan andra inleder arbetet nästa år eller ännu senare. Klart är tyvärr redan att i en del områden verkar närservicen förläggas längre bort och servicestrukturerna bli mera komplicerade, vilket i förlängningen kan innebära stora problem för serviceanvändarna. Svenska riksdagsgruppen anser att detta problem bör lyftas upp. Reformens mål var uttryckligen att skapa bättre service, inte att försämra den för kommuninvånarna!

Ur demokratisk synvinkel är de nya samarbetsområdena och samkommunerna inte oproblematiska. De väljs inte genom direkta val utan kommunerna utser sina representanter. Det medför lätt att de uppfattas som oöverskådliga och odemokratiska av såväl kommuninvånare som kommunalpolitiker. Den enskilda invånaren förlorar sin chans att påverka det som sker i kommunen. Svenska riksdagsgruppen anser att olika former av kommunalt samarbete behövs, men problematiskt är att beslutsfattarna ibland verkar vara långt borta från den enskilda individen. Samkommuner och samarbetsområden får inte bli stater i staten. Det är viktigt att man i den nya lagstiftning som nu bereds inom social- och hälsovården inte går in för alltför statiska och för stora befolkningsunderlag utan att man ger möjlighet att skapa flexibla lösningar för att på så sätt trygga såväl den språkliga servicen som tillgängligheten till service i glesbygden.

Servicen bör produceras nära människan – och det är hon som vet vad som behövs. Paketlösningar och generaliseringar fungerar inte. I stället måste man se till den enskilda människans behov. Ingen 85-åring behöver likadan service som en annan och ingen förstföderska har exakt likadana behov som en annan. Man måste söka lösningar som tryggar service nära den enskilda människan, som tryggar rättigheterna till service på det egna språket och som ger våra åldringar möjligheten att tillbringa ålderns höst tillsammans. På det sättet skapar vi en högklassig service!

Ett skrämmande exempel på att det inte fungerat inom specialsjukvården är det nedläggningshot som vilar tungt över Ekenäs BB. Där hade man utarbetat en unik regional enhet som nu hotas av nedläggning. Detta för att Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt vill "effektivera" servicen. Effektivitet och stordrift är inga universala lösningar – regionala lösningar kan vara effektiva och närliggande service bör bibehållas.

Svenska riksdagsgruppen vill också fästa uppmärksamhet vid de språkliga konsekvenserna av reformen. I många fall har det fungerat utmärkt och reformens uttryckliga mål var att tvåspråkigheten på intet sätt fick äventyras. Tvåspråkiga kommuner har oftast valt att samarbeta med andra tvåspråkiga kommuner och enspråkiga kommuner har oftast valt en enspråkig kommun. Sammanslagningar eller samarbetslösningar har i många fall gynnat de grundläggande språkliga rättigheterna. Det sker i de fall där större enheter konsoliderar och stärker båda språkens ställning. Samtidigt finns det problem.

Vi kan ännu inte göra en heltäckande bedömning av hur de språkliga rättigheterna de facto tillgodosetts. Men i redogörelsen konstateras att tillgången till service på svenska i viss mån kritiserats. Vi vet att förändringen för Finby kommun var dramatisk. Den tvåspråkiga kommunen uppgick i storkommunen Salo, som är enspråkigt finsk. Staden har reserverat ett särskilt anslag för att utveckla den svenska servicen. Men ändå är förändringen på lagnivå väsentlig för de svenskspråkiga t.ex. i Finby. Deras situation måste vi bevaka och aktivt bejaka. Detsamma gäller Mörskom kommun, som är del av ett samarbetsområde i Päijänne-Tavastland. Mörskom är den enda tvåspråkiga kommunen i en förvaltningsapparat som har mindre än 1 % svenskspråkiga. Det är naturligtvis problematiskt och i de fallen måste man arbeta för hållbara särlösningar som tryggar de språkliga rättigheterna.

Utvärderingen av kommun- och servicestrukturreformen låter sig inte göras i detta skede. Resultaten och effekterna påverkas av det faktum att reformen fortsättningsvis pågår. Ingående bedömningar av de språkliga rättigheterna, den kommunala självstyrelsen, jämställdheten mellan könen och personalens ställning kan utföras först om ett par år. Därför måste vi vara tålmodiga. Svenska riksdagsgruppen anser att vi nu måste låta de nya strukturerna bli inarbetade. Samarbetsområdena måste få en chans att effektivera servicen för invånarna och kommunerna måste få en möjlighet att vänja sig vid en ny verklighet! Därför är det inte heller någon brådska med kssr-tvåan. Redogörelsen visar också på just detta: nu är det för tidigt för slutsatser, låt oss vänta på resultaten innan vi besluter hur vi skall gå vidare!
 

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17