Möjligheten till ställningstaganden i subsidaritetsfrågor garanterad

01.12.2009 kl. 16:40

Talmanskonferensens förslag till ändring av riksdagens arbetsordning är nu färdigt behandlat (TKF 2/2009). Ärendet slutfördes i plenum på måndag kväll då också Ålands riksdagsledamot Elisabeth Nauclér höll ett anförande i ärendets sista behandling.

Ändringen till arbetsordningen berör Ålands möjligheter till ställningstaganden gällande subsidaritetsfrågor. I texten tillförsäkras Ålands lagting rätten att få sina synpunkter vidareförda oberoende om riksdagen gör en anmärkning i ärendet eller ej. Däremot kvarstår problemet med de två röster Finland får, och som enligt riksdagens arbetsordning båda nu kommer att tillfalla riksdagen.

Ytterligare information: Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér 09 432 3047, 050 512 1984. Assistent Laura Lyly, 09 432 4047

Anförandet återges nedan i sin helhet:

Elisabeth Nauclér /r: Ärade herr talman! Ålands lagting godkände som den sista lagstiftande församlingen Lissabonfördraget i veckan. Riksdagsordningen ändras nu för att tillförsäkra övervakningen av subsidiaritets- och proportionalitetsprinciperna. De utmynnar i korthet för Ålands del i att lagtinget alltid har rätt att framföra sin åsikt och alltid rätt att få den förd vidare oavsett om riksdagen för egen del avser framföra en anmärkning eller inte.

Denna lösning kan ge sken av att Ålands lagting skulle få en ställning som motsvarar dess konstitutionella ställning, men så är inte fallet. EU känner inte självstyrande områden som medlemmar och därför har alla autonoma områden som kunnat välja valt att stå utanför EU. Inom gemenskapen finns bara Åland. Det innebär att Åland ofta jämförs med de regioner som olika federativa medlemsländer består av, och därmed jämförs också ofta Ålands lagting med ett regionalt parlament.

Men Finland är ingen federativ stat utan har ett asymmetriskt system. Ålands lagting jämförs nu inte med ett nationellt parlament, men har inte heller ställning av ett regionalt parlament. Finlands riksdag har inte två kammare för att kunna tillförsäkra regionernas intressen men får ändå två röster. Den ena borde ha gått till Ålands lagting. Så kommer inte att ske enligt det ändringsförslag som nu behandlas.

Herr talman! Jag ser det därför som ytterst viktigt att utvecklingen följs noga och att systemet utvärderas. Det finns mellanformer mellan att låta Åland använda den ena rösten och att inte låta Åland använda den, nämligen diskussion, jämkning, dialog så att man på det sättet uppnår ett samförstånd och båda parternas intressen framförs. Det är min förhoppning att systemet med två röster inte ska behöva tillämpas, och om så skulle ske, att Finlands riksdag och Ålands lagting inte ska ha olika åsikter. Men om så skulle ske så är det min förhoppning att Ålands åsikt också kommer att kunna beaktas.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15