Gruppanförande i responsdebatten om statsbudgeten för år 2010

14.12.2009 kl. 13:45
Äntligen syns det ljus i ändan av tunneln! Enligt färska uppgifter från Statistikcentralen har bruttonationalprodukten svängt till tillväxt under årets tredje kvartal. Det samma gäller åtta av Finlands tio viktigaste exportländer. Men där slutar de goda nyheterna för dagen.

Vår BNP ligger alltjämt närmare tio procent under fjolårsnivån. Vändningen till det bättre kommer senare i Europa och Finland än i många andra delar av världen. Arbetslösheten riskerar alltjämt att växa, inte minst bland de unga – alla motåtgärder till trots. Kommunernas ekonomiska situation förblir hårt ansträngd under några år framöver.

Och framför allt har det överskott i de offentliga finanserna som vi kunnat glädjas över i nästan ett årtionde nu förbytts i ett växande underskott. Statsskulden ökar nästa år med 13 miljarder. Trots att Finlands skuldsättning alltjämt ligger långt under medeltalet i EU – ja, vid bara drygt hälften av EU:s medeltal – blir detta en utmaning för oss under många år framöver. Skulder ska återbetalas, med ränta. Och den räntan kommer inte att förbli lika låg som den nu är.

Det blir en tung uppgift för nästa regering att på allvar börja återbetala skulderna, men Svenska riksdagsgruppens förhoppning är att redan denna regering nästa år kan börja utarbeta riktlinjerna för hur statsfinanserna ska kunna balanseras. Statsbudgeten för valåret 2011 får inte fria till väljarnas kortsiktiga önskemål utan bör snarare vädja till deras ansvar för kommande generationer. Det är bra att vi vid det laget förhoppningsvis har vanan inne – från klimatpolitiken.

Regeringen ställer sitt hopp till förlängda arbetskarriärer, och det är säkert en både hållbar och naturlig lösning på sikt, i takt med att medellivslängden blir allt längre och vi förblir friskare längre än förr. Men det går inte att undvika kortsiktslösningar, och till dem hör oundvikligen en åtminstone tillfälligt skärpt beskattning. Frågan är bara var tyngdpunkterna ska läggas.

Skuldsättningen har ändå varit nödvändig, och ifrågasätts av få. Den hjälper oss att rida ut den ekonomiska krisen och samtidigt undvika de allra värsta konsekvenserna. Avsikten har ju varit både att stimulera ekonomin och att undvika sådana nedskärningar i välfärden som skulle förvärra krisen och försätta många människor i ohållbara situationer. Pengarna har gått och går till mycket goda ändamål.

Men det finns också en gräns för denna skuldsättning. Regeringen tangerade redan denna gräns, medan oppositionen inte tycks bry sig om den. Det är inte en ansvarsfull politik.

Regeringen anklagas också från oppositionshåll för att den sänker skatterna i detta läge. Ändå lindras beskattningen ju bara i de lägsta inkomstklasserna. För övriga gruppers del ser man närmast bara till att skatten inte skärps. Avsikten med detta är att stimulera den ekonomiska återhämtningen.

Regeringens förslag till nästa års statsbudget uppgår efter kompletteringspropositionen till närmare femtio och en halv miljarder euro. Till den summan har Finansutskottet lagt till drygt 40 miljoner, alltså mindre än en promille. Det framstår onekligen lätt som en droppe i havet.

Den gemensamma nämnaren för alla tilläggsanslag är att de främjar sysselsättningen, särskilt bland de unga. Till de unga riktas särskilt tilläggsanslagen för ungdomsverkstäder. Och Svenska riksdagsgruppen har också i år sett till att mentalvårdstjänsterna för unga får tilläggsresurser. Dessa åtgärder är synnerligen viktiga i en situation då ungdomsarbetslösheten under ett år har stigit med 60 procent och då risken för utslagning därför ökar.

En annan gemensam nämnare för många anslag är att de strävar efter att slå vakt om miljön och främja en hållbar utveckling. Det gäller bland annat tilläggsanslagen för vatten- och avloppsarbeten. Med tanke på att förordningen om avloppsvattenbehandling i glesbygden förutsätter att alla fastigheter före år 2014 har fungerande avloppsvattensystem är åtgärderna brådskande. Svenska riksdagsgruppen önskar att vattenandelslag ska få stöd och nya avloppsreningsnätverk ska byggas ut.

Värderade talman,
Svenska riksdagsgruppen kan glädja sig åt att även många andra tillägg speglar våra prioriteringar. Det gäller till exempel anslagen för integrering av invandrare och snabbare asylansökningar. Också vårt andra ansvarsområde inom regeringen, kultursektorn, får tilläggsanslag. Anslagen för flyktingmottagning i kommunerna höjdes för första gången på många år, och kultur- och idrottssektorn gynnas inte minst av de växande tipsmedlen. Det är särskilt värdefullt i ekonomiska kristider.

Kustområdena kan glädja sig över de ökade anslagen för skärgårdstrafik, bryggor, broar, farleder, Kvarkens världsnaturarv och yrkesfiskarna. Planerna på att inleda utbildning av svenska barnträdgårdslärare också i Helsingfors, vid sidan av utbildningen i Jakobstad, avancerar också, vilket är viktigt eftersom bristen på barnträdgårdslärare är akut i huvudstadsregionen.

Tyvärr tvingades Finansutskottet använda en betydande del av sitt rörelseutrymme till att korrigera regeringens misstag med universitetsanslagen. Det är ohållbart att riksdagen tvingas rätta till uppenbara misstag i regeringens beredning, i vissa fall i år efter år.

I enlighet med sin tradition att slå vakt om biståndsanslagen hälsar Svenska riksdagsgruppen med tillfredsställelse att Finansutskottet för sin del bekräftar målet att uppnå FN-målet 0,7 procent av BNP senast år 2015. Det är ett krävande mål, särskilt mot bakgrunden av underskottet i statsfinanserna, men det finns globala förpliktelser som vi som ett rikt land måste kunna stå fast vid också om det kräver uppoffringar.

Att märka är också att Finansutskottet lade till anslag för människorättsförbundet, fredsarbete och verkställandet av FN-resolutionen nummer 1325 om kvinnornas ställning. Vi välkomnar detta varmt.

En annan sak som vi särskilt vill framhålla är individens rättsskydd, som kräver tilläggsresurser för både polisutredningar, åklagare, domstolsväsende och fängelseväsende. Brottsutrednings- och rättegångstiderna måste förkortas, och straffen avtjänas under civiliserade förhållanden.

Oppositionen är som sig bör och "å tjänstens vägnar" missnöjd med budgetförslaget. Det är dess privilegium att alltid kräva mera. Då man sitter i regeringen måste man rätta munnen efter matsäcken.

Det gör regeringen, och det gör Finansutskottet. Och då ska vi komma ihåg att matsäcken ingalunda har anpassats till vad vi egentligen skulle ha råd med just nu, utan vi tillåter oss att tillfälligt leva över våra tillgångar. Det är helt i enlighet med klassiska nationalekonomiska recept om hur man bäst överlever en recession.

Men vi kan inte överlämna till våra barn och barnbarn att betala räkningen. Vi måste göra det själva.
 

 

Christina Gestrin höll gruppanförandet 14.12.2009.

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41