Gruppanförande i responsdebatten om statsbudgeten för år 2010

14.12.2009 kl. 13:45
Äntligen syns det ljus i ändan av tunneln! Enligt färska uppgifter från Statistikcentralen har bruttonationalprodukten svängt till tillväxt under årets tredje kvartal. Det samma gäller åtta av Finlands tio viktigaste exportländer. Men där slutar de goda nyheterna för dagen.

Vår BNP ligger alltjämt närmare tio procent under fjolårsnivån. Vändningen till det bättre kommer senare i Europa och Finland än i många andra delar av världen. Arbetslösheten riskerar alltjämt att växa, inte minst bland de unga – alla motåtgärder till trots. Kommunernas ekonomiska situation förblir hårt ansträngd under några år framöver.

Och framför allt har det överskott i de offentliga finanserna som vi kunnat glädjas över i nästan ett årtionde nu förbytts i ett växande underskott. Statsskulden ökar nästa år med 13 miljarder. Trots att Finlands skuldsättning alltjämt ligger långt under medeltalet i EU – ja, vid bara drygt hälften av EU:s medeltal – blir detta en utmaning för oss under många år framöver. Skulder ska återbetalas, med ränta. Och den räntan kommer inte att förbli lika låg som den nu är.

Det blir en tung uppgift för nästa regering att på allvar börja återbetala skulderna, men Svenska riksdagsgruppens förhoppning är att redan denna regering nästa år kan börja utarbeta riktlinjerna för hur statsfinanserna ska kunna balanseras. Statsbudgeten för valåret 2011 får inte fria till väljarnas kortsiktiga önskemål utan bör snarare vädja till deras ansvar för kommande generationer. Det är bra att vi vid det laget förhoppningsvis har vanan inne – från klimatpolitiken.

Regeringen ställer sitt hopp till förlängda arbetskarriärer, och det är säkert en både hållbar och naturlig lösning på sikt, i takt med att medellivslängden blir allt längre och vi förblir friskare längre än förr. Men det går inte att undvika kortsiktslösningar, och till dem hör oundvikligen en åtminstone tillfälligt skärpt beskattning. Frågan är bara var tyngdpunkterna ska läggas.

Skuldsättningen har ändå varit nödvändig, och ifrågasätts av få. Den hjälper oss att rida ut den ekonomiska krisen och samtidigt undvika de allra värsta konsekvenserna. Avsikten har ju varit både att stimulera ekonomin och att undvika sådana nedskärningar i välfärden som skulle förvärra krisen och försätta många människor i ohållbara situationer. Pengarna har gått och går till mycket goda ändamål.

Men det finns också en gräns för denna skuldsättning. Regeringen tangerade redan denna gräns, medan oppositionen inte tycks bry sig om den. Det är inte en ansvarsfull politik.

Regeringen anklagas också från oppositionshåll för att den sänker skatterna i detta läge. Ändå lindras beskattningen ju bara i de lägsta inkomstklasserna. För övriga gruppers del ser man närmast bara till att skatten inte skärps. Avsikten med detta är att stimulera den ekonomiska återhämtningen.

Regeringens förslag till nästa års statsbudget uppgår efter kompletteringspropositionen till närmare femtio och en halv miljarder euro. Till den summan har Finansutskottet lagt till drygt 40 miljoner, alltså mindre än en promille. Det framstår onekligen lätt som en droppe i havet.

Den gemensamma nämnaren för alla tilläggsanslag är att de främjar sysselsättningen, särskilt bland de unga. Till de unga riktas särskilt tilläggsanslagen för ungdomsverkstäder. Och Svenska riksdagsgruppen har också i år sett till att mentalvårdstjänsterna för unga får tilläggsresurser. Dessa åtgärder är synnerligen viktiga i en situation då ungdomsarbetslösheten under ett år har stigit med 60 procent och då risken för utslagning därför ökar.

En annan gemensam nämnare för många anslag är att de strävar efter att slå vakt om miljön och främja en hållbar utveckling. Det gäller bland annat tilläggsanslagen för vatten- och avloppsarbeten. Med tanke på att förordningen om avloppsvattenbehandling i glesbygden förutsätter att alla fastigheter före år 2014 har fungerande avloppsvattensystem är åtgärderna brådskande. Svenska riksdagsgruppen önskar att vattenandelslag ska få stöd och nya avloppsreningsnätverk ska byggas ut.

Värderade talman,
Svenska riksdagsgruppen kan glädja sig åt att även många andra tillägg speglar våra prioriteringar. Det gäller till exempel anslagen för integrering av invandrare och snabbare asylansökningar. Också vårt andra ansvarsområde inom regeringen, kultursektorn, får tilläggsanslag. Anslagen för flyktingmottagning i kommunerna höjdes för första gången på många år, och kultur- och idrottssektorn gynnas inte minst av de växande tipsmedlen. Det är särskilt värdefullt i ekonomiska kristider.

Kustområdena kan glädja sig över de ökade anslagen för skärgårdstrafik, bryggor, broar, farleder, Kvarkens världsnaturarv och yrkesfiskarna. Planerna på att inleda utbildning av svenska barnträdgårdslärare också i Helsingfors, vid sidan av utbildningen i Jakobstad, avancerar också, vilket är viktigt eftersom bristen på barnträdgårdslärare är akut i huvudstadsregionen.

Tyvärr tvingades Finansutskottet använda en betydande del av sitt rörelseutrymme till att korrigera regeringens misstag med universitetsanslagen. Det är ohållbart att riksdagen tvingas rätta till uppenbara misstag i regeringens beredning, i vissa fall i år efter år.

I enlighet med sin tradition att slå vakt om biståndsanslagen hälsar Svenska riksdagsgruppen med tillfredsställelse att Finansutskottet för sin del bekräftar målet att uppnå FN-målet 0,7 procent av BNP senast år 2015. Det är ett krävande mål, särskilt mot bakgrunden av underskottet i statsfinanserna, men det finns globala förpliktelser som vi som ett rikt land måste kunna stå fast vid också om det kräver uppoffringar.

Att märka är också att Finansutskottet lade till anslag för människorättsförbundet, fredsarbete och verkställandet av FN-resolutionen nummer 1325 om kvinnornas ställning. Vi välkomnar detta varmt.

En annan sak som vi särskilt vill framhålla är individens rättsskydd, som kräver tilläggsresurser för både polisutredningar, åklagare, domstolsväsende och fängelseväsende. Brottsutrednings- och rättegångstiderna måste förkortas, och straffen avtjänas under civiliserade förhållanden.

Oppositionen är som sig bör och "å tjänstens vägnar" missnöjd med budgetförslaget. Det är dess privilegium att alltid kräva mera. Då man sitter i regeringen måste man rätta munnen efter matsäcken.

Det gör regeringen, och det gör Finansutskottet. Och då ska vi komma ihåg att matsäcken ingalunda har anpassats till vad vi egentligen skulle ha råd med just nu, utan vi tillåter oss att tillfälligt leva över våra tillgångar. Det är helt i enlighet med klassiska nationalekonomiska recept om hur man bäst överlever en recession.

Men vi kan inte överlämna till våra barn och barnbarn att betala räkningen. Vi måste göra det själva.
 

 

Christina Gestrin höll gruppanförandet 14.12.2009.

Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15