Anförande om statsbudgeten för 2009

15.12.2009 kl. 15:35

Ärade herr talman! I min budgetmotion om anslag för internationellt bistånd äskade jag om 53 miljoner så att Finland till 2010 skulle kunna uppnå 0,51 procent av bruttonationalprodukten som vi redan förbundit oss till för 2010. Trots att det nu föreslagna anslaget i budgeten inte innebär att vi kommer upp till mera än 0,47 procent enligt nuvarande beräkningar föreslås ingen höjning. I betänkandet sägs till och med att inte ens om bnp visar nolltillväxt skulle anslagen nå en adekvat nivå.

I regeringsprogrammet var vi eniga om att vi 2015 skulle nå FN:s mål om 0,7 procent. Ett enigt utrikesutskott har gång på gång påpekat att Finland måste leva upp till sina åtaganden och nu är det dags. Vi har här i riksdagen ingående diskuterat matkrisen, dess orsaker och möjliga åtgärder. En förutsättning är naturligtvis att länder som Finland tar sitt ansvar. Det bär mig emot att använda Finlands kandidatur till en plats i FN:s säkerhetsråd som ett argument för att göra vår plikt, men vi kan bara se på vår huvudkonkurrent Luxemburg för att förstå vikten av att visa vilja att solidarisera sig med andra och göra en insats. Jag utgår därför ifrån att regeringen, om anslaget inte räcker för att nå de mål som utrikesutskottet enigt ställt sig bakom, återkommer i en tilläggsbudget.

Herr talman! I en motion om civil krishantering har jag föreslagit en ökning av anslaget med 1 miljon för att den civila krishanteringen även i praktiken ska utgöra en resurs i det finska utrikespolititiska arbetet. Trots att motionen inte föreslås godkänd är jag nöjd med finansutskottets skrivning i betänkandet, där det konstateras att anslaget i förekommande fall måste omprövas eftersom det anslag som föreslås för den inhemska beredskapen, alltså för bland annat utbildning och rekrytering, inte balanserar mot deltagandet i civila krishanteringsuppdrag. Anslagsunderskottet gör det svårt för Krishanteringscentret i Kuopio att genomföra de uppdrag som det är tänkt enligt den krishanteringsstrategi som ska gälla för 2009.

Det är viktigt att samordna krishanteringen med biståndspolitiken och framför allt tillse att den civila krishanteringen på det iternationella planet blir en integrerad del av Finlands utrikespolitik och inte bara ett sätt att släcka redan uppkomna krigshärdar här och var. Jag ser allstå fram emot att följa hur den verksamhet som inleds så förtjänstfullt i Kuopio utvecklas. Jag är nöjd att utskottet resonerat på samma sätt.

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35