Nylund: Skäligt för staten att se över Lantmäteriverkets priser!

16.12.2009 kl. 15:05
– Lantmäteriverkets priser för fastigheters ägar- och adressuppgifter, så som framgår ur lantmäteriverkets prislista, är synnerligen ofördelaktiga för samfälligheter med mycket stort antal delägare, så som exempelvis vattendelägarlag, framhåller riksdagsledamot Mats Nylund (SFP).

- För att sköta det praktiska förvaltandet kan det årligen vara nödvändigt för en samfällighet att nyttja de tjänster som lantmäteriverket tillhandahåller. För en samfällighet som inte har betydande intäkter, med låt oss säga 800 delägare, är kostnaden för en uppdaterad ägar- och adresslista hutlöst stor, anser Nylund. Han har lämnat in ett skriftligt spörsmål i frågan och svaret från statsrådet kan väntas inom tre veckor.

– Staten använder sig av skälighetsbedömning vid utbetalning av förmåner och det skulle vara rimligt att staten kunde se skäligheten även då konstellationen är den motsatta, påpekar Nylund. Han framhåller att ett prissättningssystem med koefficient skulle stöda samfälligheters verksamhet.

– Det enligt registerenheten fastslagna priset uppbärs till 100 procent oavsett mängden enheter idag och tillför oskäliga kostnader för samfälligheter som har ett mycket stort antal delägare, framhåller Nylund och föreslår ett nytt prissättningssystem kunde utgå från att en 100 procentig avgift uppbärs för de 500 första enheterna, och att en koefficient på 0,5 kunde nyttjas för de 200 följande enheterna och på därpå överstigande del en koefficient på 0,25.

Tilläggsinformation:
Mats Nylund, tel. 050-5122191

Bilaga: Skriftligt spörsmål: Oskäliga kostnader för samfälligheter vid nyttjande av lantmäteriverkets tjänster.
 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35