Miljöfrågor i budgeten 2010

18.12.2009 kl. 15:30
Miljöfrågorna har inte minskat i betydelse sedan ministeriet grundades i medlet av 1980-talet. Tvärtom har miljöfrågornas betydelse ökat och medvetenheten om miljöskyddets betydelse har aldrig varit lika stort som det är nu.

Om vi blickar in i framtiden kan vi vara säkra på att miljöfrågornas betydelse blir ännu viktigare än de är idag. Därför är det problematiskt att resurserna för miljöministeriet är så snävt tilltagna och det förvånar mig mycket att det finns politiska krafter som vill upplösa miljöministeriet

Edustaja Rantakankaan argumentointi ympäristöministeriön lakkauttamiseksi osoittaa sen, että yhä edelleen on voimakkaita ennakkoluuloja ympäristöhallintoa ja ympäristönsuojelua kohtaan, mikä on tietysti valitettavaa. Toivon, että edustaja Rantakankaan mielipide edus-taa vain yksittäisen keskustapoliitikon näkemystä.

Det behövs ett expertministerium för miljön. Miljöfrågorna är ofta komplexa och kräver spetskunskap inom flera områden. Om miljöexpertisen underordnas ett annat ministerium så innebär det att man ger miljön en underordnad betydelse. Så var läget före miljöadmi-nistrationen utvecklades. I den nya regionförvaltningen blir det en stor utmaning att sam-manjämka och ge en tillräcklig tyngd till miljöförvaltningen.

Ilmastopolitiikka tulee olemaan keskeistä lähitulevaisuudessa. On luonnollista, että minis-teriöistä juuri ympäristöministeriö koordinoi ilmastopolitiikkaa. Elämätapakysymykset ja kestävä yhteiskuntakehitys ovat keskeisiä asioita, jotka edellyttävät kokonaisvaltaista tar-kastelutapaa ja pitkän aikavälin toimintaa. On luonnollista, että ministeriöistä juuri ympä-ristöministeriö koordinoi tätä kokonaisuutta. Tietysti ympäristöasioiden asiantuntemusta tarvitaan myös muissa ministeriöissä, mutta ympäristöministeriön tulee johtaa ympäristö-politiikkaa myös tulevaisuudessa.

Östersjöns miljö tangeras i finansutskottets betänkande genom de tillskott på sammanlagt närmare 6 miljoner euro som riktas till miljöarbeten och utbyggnaden av vatten och av-loppsnätet. Under den gångna hösten har flera utskott fördjupat sig i hur förordningen om glesbygdens avloppsvatten framskrider. Faktumet är att förverkligandet har stött på många problem. En allvarlig fråga är att det har visat sig att de fastighetsvisa små vattenrenings-verken, som ofta kostat tusentals euro att ta ibruk, inte har fungerat. Informationen om tekniken har varit bristfällig och myndigheterna har inte haft de nödvändiga resurserna för att på gräsrotsnivå ge den nödvändiga servicen.

Nu uppmanar myndigheterna allmänheten att hellre gå ihop i vattenandelslag och bygga ut avloppsvattennätet och centralisera vattenreningen till större vattenreningsverk. Men pro-blemet är att pengarna inte räcker till för att bygga ut avloppsvattennätet i tillräckligt snabb takt. Riksdagen har redan under flera års tid lagt till pengar för detta ändamål men för att snabbt komma vidare så borde regeringens grundfinansiering vara mångfalt den summa som nu reserveras. Det här är en viktig fråga och handlar om kostnadseffektivitet.

Itämeren ympäristö kaipaa myös muilta osin panostuksia. Toukokuussa 2010 pidetään Helcomin ministerikokous Moskovassa. Kokouksessa kaikkien maiden tulee esitellä kan-salliset toimintasuunnitelmansa Helcomin toimintaohjelman toimeenpanemiseksi. Suomi on lähtenyt kovin myöhään liikkeelle oman ohjelmansa laatimiseksi. Nyt äärimmäisen tär-keää, että myös Suomi laatii kunnianhimoisen ohjelman ja pyrkii saavuttamaan vielä ko-vemmat tavoitteet kuin mitä toimintaohjelma edellyttää Suomelta eli fosforin vähentämistä 150 tonnilla ja typen 1200 tonnilla.

En ny ide som riksdagens miljöutskott hört sakkunniga om är att genom riktat fiske på mörtfiskar få bort betydande mängder näring från havet. ´Tidigare har mörtfiske använts som vårdmetod i sjöar och riksdagen har de facto ökat anslagen för bortfiskning av mört-fisk i sjöar nästa år. Jag hoppas att regeringen i budgeten för 2011 beaktar det behov av finansiering som fisket av mörtfisk i havet kommer att innebära. Fiske av mört skulle för-bättra havsmiljön och samtidigt kunna bli en viktig inkomstkälla för de yrkesfiskare som skulle ta sig an uppgiften.

Regeringen har år 2009 stött en nybildad fond, som administreras av nordiska invester-ingsbanken och Nefco. Fondens medel ska användas för att uppgöra projektplaner för
implementeringen av Helcoms åtgärdsplan. Regeringen har inte reserverat pengar för år 2010 och jag hoppas att regeringen kan återkomma till detta under årets lopp, ifall det vi-sar sig att fondens verksamhet det kräver.
 

Tal i plenum 18.12.2009

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15