Nylund: Finansiera basväghållningen med trafikbränsleskatteintäkter

12.02.2010 kl. 13:25
Två tredjedelar av dödsolyckor i trafiken äger rum på våra undermåliga vägar, framhåller Nylund och för fram förslaget att finansiera basväghållningen med medel från trafikbränsleskatteintäkterna. Han har lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen i frågan och svar kan väntas inom tre veckor.

Pressmeddelande 12.02.2010
Publiceringsfritt: GENAST


– Vårt landsvägsnät omfattar omkring 78 000 kilometer och har ett värde kring 15 miljarder euro, ett värde som rasar för varje år som anslagen till väghållningen hålls på en otillräcklig nivå. Åren 2006-2009 har man ökat anslagen genom tilläggsbudgeter, en finansieringsmodell som är ohållbar med tanke på långsiktig, ekonomisk och adekvat planering framhåller riksdagsledamot Mats Nylund (SFP), medlem i riksdagens kommunikationsutskott.

– Enligt färska siffror är underfinansieringen av enbart basväghållningen 150-215 miljoner euro, och detta enbart för de belagda vägarna, poängterar Nylund och understryker att risken för stora problem med servicestandarden och trafiksäkerheten är överhängande.

– I statsbudgeten för 2010 räknas intäkterna för trafikbränslen uppgå till närmare 2,4 miljarder euro, tre fjärdedelar av energiskatteintäkterna, men sammanlagt bär staten in närmare 7 miljarder euro genom olika vägtrafikskatter och andra avgifter av skattenatur, påpekar Nylund och tillägger att basväghållningsanslagen inom bastrafikledshållningen endast är cirka 0,5 miljarder euro.
– Intäkterna borde komma till nytta för statens absolut största och viktigaste förmögenhet som för tillfället tillåts förfalla i allt snabbare takt, anser Nylund.

– Trafiknätet skapar grunden för regional livskraft och för social jämlikhet. Idag släpar den för Finlands nationalekonomi livsviktiga logistiken efter på grund av det otillräckliga och rent av farliga trafiknätet. Två tredjedelar av dödsolyckor i trafiken äger rum på våra undermåliga vägar, framhåller Nylund och för fram förslaget att finansiera basväghållningen med medel från trafikbränsleskatteintäkterna. Han har lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen i frågan och svar kan väntas inom tre veckor.

Tilläggsinformation:
Mats Nylund, tel. 050-5122191

Bilaga: Skriftligt spörsmål: Tryggande av basväghållningen med medel från trafikbränsleskatten
 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00