Intelligenta elmätare bör snabbt tas i bruk

01.03.2010 kl. 13:25
Den kalla vintern har inneburit att elförbrukningen tidvis stigit kraftigt, att reservkraftverk tagits i bruk och att importen av el varit större än normalt. Elförbrukningstoppar innebär både att elpriset pressas uppåt och att utsläppen från elproduktionen ökar.

Därför är det i hela samhällets intresse att försöka undvika att sådana situationer uppstår.

I ett skriftligt spörsmål till regeringen har jag frågat vad den har för avsikt att göra för att förhindra elför-brukningstoppar. Jag föreslog bl.a. förbättrad information om energisparande och rekommendationer till hushållen om återhållsam elförbrukning särskilt under köldknäppar. I svaret säger minister Pekkarinen att man påbörjat en ändring av systemet för mätning av elleveranser. De nya kraven förutsätter att minst 80 % av distributionsnätbolagens kunder ska omfattas av ett system med timvis mätning av elförbrukningen och ha fjärravläsbara mätare vid utgången av 2013. Nätinnehavarna förpliktas att utan extra avgift ge sina kunder uppgifter om deras elförbrukning per timme. Tack vare det nya systemet kommer hushållen att få uppgifter om sin egen elförbrukning till och med i realtid.

De nya mätarna ska vara kapabla att ta emot styrkommandon som skickas av elförsäljaren via kommuni-kationsnätet för att begränsa elförbrukningen. Det skall också vara möjligt att överföra uppgifter om för-brukningen direkt till hushållens automatiska styrsystem. Tack vare detta kommer det att bli lättare för konsumenterna att undviker onödig elkonsumtion under perioder med toppbelastning vilket innebär att elförbrukningen blir jämnare. Samtidigt minskar konsumenten sina kostnader för elanskaffning samt ut-släppen från elproduktionen. Hushållen och övriga konsumenter kan med hjälp av de nya intelligenta mätsystemen också bidra till att minska riskerna för situationer med effektbrist i det riksomfattande elsy-stemet.

Den sammanlagda elkonsumtionen i Finland minskade med sju procent under år 2009, främst på grund av att industrins elförbrukning var 16 procent mindre än föregående år. Samtidigt ökade hushållens, den of-fentliga sektorns och servicesektorns elförbrukning med två procent, vilket är en ohållbar utveckling med tanke på målen om minskad elförbrukning. Informationen om sätt att i vardagen stävja elförbrukningen måste därför effektiveras och även andra nya styrmetoder tas i bruk.
 

Insändare, publicerad i HBL 1.3.10

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30