Finländska producenter betalar notan för mjölkkriget

15.03.2010 kl. 09:30
Läs kolumnen och lyssna på intervjun i Radio Vega Österbotten.

Ett av nyhetsämnena den senaste veckan har varit regionandelslaget HOK-Elantos val att byta mjölkleverantör i sina butiker från finländska Valio till dansk-svenska Arla-Ingman. Konsumenterna reagerade starkt negativt på beslutet och så hände något väldigt ovanligt, affärsjätten backade från sitt beslut och tog in Valios mjölk i sortimentet igen.

Med facit på hand kan man utan att blinka konstatera att affärsledningen för landets största regionhandelslag fullständigt missbedömde effekterna av sitt beslut. De såg uppenbarligen beslutet som strikt ekonomiskt medan konsumenterna uppfattade det som ett strategiskt beslut. Den största missbedömningen var uppenbart att begränsa kundens möjlighet att själv välja vad han eller hon köper.

Nu är det ju inte på det sättet att mjölken skulle vara importerad bara för att det står Arla-Ingman på burken. Arla-Ingman importerar ungefär 20 procent av den mjölk de säljer och resten produceras på finländska mjölkgårdar.

Det som antagligen väckt den starka konsumentreaktionen är antagligen att man dragit likhetstecken mellan ett dansk-svenskt bolag och svensk mjölk. Återstår att se vilken effekt ståhejet får dels för mejerierna och dels för handels bedömningar framöver.

Producentpriserna har sjunkit med en femtedel
Vad betyder då mjölkimporten och det så kallade mjölkkriget för mejerierna och producenterna? Först och främst har producentpriserna sjunkit med över en femtedel under det senaste året. Det syns direkt på gårdarnas ekonomi eftersom kostnaderna fallit betydligt mindre.

Varje liter svensk importmjölk som tas hit tvingar förstås de finska mjölkproducenterna att exportera i motsvarande mån och det ansvaret faller i praktiken helt på Valio. Arla Ingmans direktör försöker visserligen i en insändare i tidningen Maaseudun Tulevaisuus (1.3.) förklara att mjölkimporten inte inverkar på den finländska sysselsättningen eller på den finländska mjölkproducentens ställning. Naturligtvis är det en försköning av sanningen.

I sista hand är det de finländska producenterna som betalar notan. Ett exempel: Den mängd mjölk som Arla Ingman importerar överstiger den mjölkmängden som Ingmans mejeri i Tavastehus tar in från sina egna producenter. Med andra ord stryker mjölkimporten jämförelsevis 200 mjölkproducenters och 70 mejerianställdas försörjning.

Till de arbetslösas led får rådgivare, lantbrukshandelanställda, entreprenader och andra ställa sig som indirekt berörs av att mjölkproduktionen stannar. Därtill berörs även den lokala ekonomin. Det är alltså direkt felaktigt att påstå att mjölkimporten inte skulle ha någon betydelse för den finländska sysselsättningen eller mjölkproduktionen.

Varje sparad cent i importmjölk kostar tre cent
I Finland har vi inte någon brist på mjölk, trots att importörerna försökt förespegla det. Däremot har det producentägda Valio en så stor andel av Finlands mjölkmarknad att de av marknadsdomstolen blivit ålagda att sälja mjölkråvara till konkurrenterna.

Arla-Ingman har valt att inte utnyttja den möjligheten och försvarar å sin sida mjölkimporten för att man därigenom kan stärka det egna mejeriets producentpris. Alla aktörer inom mjölksektorn vet att varje importerad liter mjölk ökar trycket på att exportera den inhemska mjölken. Valio, som alltså bär exportansvaret, räknar med att varje sparad cent i importmjölken kostar tre cent för dem.

Och de som hamnar värst i kläm är bland annat unga producenter som övertagit produktionen och sitter med stora lån. Deras framtid måste tryggas och den ekvationen går inte ihop om producentpriserna fortsätter att dala. Här måste företagen ta sitt ansvar.

Tänk efter innan du handlar
Det är förstås strikt marknadsekonomisk lära som ligger bakom importen av svensk mjölk. För handeln är det lönsamt att sälja en liten del, säg fem procent, av en vara med låg täckning eller till och med förlust, ifall man på så sätt kan sänka inköpspriset på resterande 95 procent. Det är ett sätt att öka handelns försäljningsvinst och försöka pressa producentpriset.

Nu slog det dock tillbaka. Kanske det är på det sättet att det ekonomiskt svåra läget får oss att tänka efter innan vi handlar. Konsumenten ska ha alternativ, också utländska. Men med den koncentration av handeln som vi har in Finland är ansvaret också stort. Kanske någon lärt sig nåt.

Mats Nylund, riksdagsledamot, SFP

http://svenska.yle.fi/nyheter/regionartikel.php?id=4770

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30