Barnträdgårdslärarutbildningen

22.03.2010 kl. 15:35
Märta Lisa Westman frågar vilket mervärde en utbildning i HU:s regi skulle ge och varför man vill skapa konkurrerande utbildning (med barnträdgårdslärarutbildningen i Jakobstad). Svaret på dessa två frågor står helt klara för oss som i åratal arbetat för att avhjälpa bristen på behöriga barnträdgårdslärare i södra Finland.

För att få en lösning på problemet behövs en permanent utbildning i Helsingfors som utgår från de behov kommunerna i södra Finland har.

Utbildningen bör ske i en vetenskaplig miljö som stimulerar och uppmuntrar studenterna. I Helsingfors finns två lokala högskolor som undervisar på svenska, som har expertis i de ämnen som ingår i barnträdgårdslärarutbildningen och som har insett att deras insats behövs för att få en lösning på den stora bristen på barnträdgårdslärare, nämligen Arcada och Helsingfors universitet. Åbo Akademi har inte tidigare visat intresse för att etablera en fortlöpande permanent grundutbildning i Helsingfors.

Riksdagen har flera gånger tagit upp bristen på svenskspråkiga barnträdgårdslärare i huvudstadsregionen i samband med budgetbehandlingarna. Två gånger har riksdagen beviljat medel för de utlokaliserade behörighetsgivande utbildningarna som ÅA ordnat i Helsingfors. Åbo Akademi har alltid hittills då dessa utlokaliserade utbildningar kommit på tal förutsatt extra finansiering från statens sida. Den allmänna uppfattningen har därför blivit, att Åbo Akademi inte har för avsikt att bygga upp en permanent utbildning med alla de resurser som det kräver.

År 2009 godkände riksdagen därför ett stöd på 50 000 euro som riktades till Arcada. Riksdagen efterlyste ett förslag på en plan för en grundutbildning som kunde ske i samarbete mellan Helsingfors universitet och Arcada. Planen färdigställdes och konstaterades motsvara regionens behov samt visade att en svensk grundutbildning var fullt genomförbar i denna region. I december 2009 beslöt HU följaktligen reservera medel för att anställa en person som ansvarar för den fortsatta planeringen och tanken har varit att utbildningen kunde starta i början av 2011. HU har upprepade gånger inbjudit Åbo Akademi att delta i utbildningen och min uppfattning är att detta erbjudande fortfarande är aktuellt.

Westman och folktinget är orolig för att barnträdgårdslärarutbildningen i Jakobstad på sikt hotas om utbildningen i Helsingfors i HU:s regi startar. Vi som bor i huvudstadsregionen kan inte acceptera detta argument eftersom bara en handfull studerande från södra Finland och ännu färre från huvudstadsregionen, årligen har sökt sig till utbildningen i Jakobstad. Åbo Akademis utbildning i Jakobstad levererar barnträdgårdslärare främst till Österbotten och Åboland. Idag saknas ca 100 svenskspråkiga barnträdgårdslärare i huvudstadsregionen. De närmaste åren kommer dessutom många att gå i pension. Jag tror att faktumet att man kommer att kunna erbjuda två olika utbildningsprogram för barntrådgårdslärarutbildningen kommer att ha en positiv effekt på intresset för barnträdgårdslärarutbildningen, vilket också gynnar ÅA:s utbildning i Jakobstad.

Slutligen vill jag påminna om vad riksdagen i budgetbetänkandet för år 2010 skriver om den svenska barnträdgårdslärarutbildningen.

”Under behandlingen av budgeten för 2009 ökade riksdagen anslagen för planering av svensk barnträdgårdslärarutbildning i huvudstadsregio-nen. Finansieringen av planeringen är säkrad för 2010 och det förberedande arbetet har fortskridit så långt att utbildningen kan börja 2011 under Helsingfors universitet. Undervisningsministeriet bör beakta det förberedande arbetet och satsa på frågan i nästa budget. Finansieringen bör absolut ordnas för att utbildningen ska kunna börja 2011, menar utskottet. Utskottet hänvisar till kulturutskottets utlåtande och noterar att bristen på svenskspråkiga barnträdgårdslärare är stor inte minst i huvudstadsregionen. Enligt utredning är redan fler än hälften av barnträdgårdslärarna obehöriga till exempel i Esbo.”

Insändare, publicerad i HBL 19.3.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15