Nylund vill ändra fastighetsskatten för vindkraftverk

16.04.2010 kl. 14:25
Riksdagsledamot Mats Nylund (SFP) har lämnat in en lagmotion där han vill att kommunerna ska få en större ekonomisk nytta av vindkraftsetableringarna.

 

Pressmeddelande
Fritt för publicering: GENAST!

Nylund vill ändra fastighetsskatten för vindkraftverk

Riksdagsledamot Mats Nylund (SFP) har lämnat in en lagmotion där han vill att kommunerna ska få en större ekonomisk nytta av vindkraftsetableringarna.

– Min åsikt är att samma fastighetsskatteprocentsats som tillämpas för övriga kraftverk, 2,85 pro-cent, också ska tillämpas på vindkraftverk med en nominell effekt på över 2 megavoltampere. I da-gens läge beskattas alla vindkraftverk under 10 megavoltampere enligt den allmänna fastighetsskat-ten, 0,5-1 procent. Jag anser att gränsen kan sänkas från 10 till 2 megavoltampere. Eftersom fastig-hetsskatten tillfaller kommunerna kan dessa skattemedel användas lokalt för att förstärka basservi-cen, betonar Nylund.

– En högre fastighetsskatt innebär förstås en kostnad för investeraren, konstaterar Nylund, men tillägger att skatten är så låg i förhållande till omsättningen att investeringsbenägenheten knappast påverkas alls av en höjning.

– Genom inmatningstariffer stimulerar statsmakten vindkraftsetableringar och jag ser det som rättvist att också lokalsamhället får del av satsningen. Eventuella olägenheter från vindkraften är lokala, och berör just de invånare där vindkraftverken är placerade, konstaterar Nylund.

För tilläggsinformation:
Mats Nylund tfn 050-512 21 91

 

 

LAGMOTION
om ändring av 3 kap. 14 § i fastighetsskattelagen
 

Till riksdagen


Byggandet av vindkraft börjar ta fart också i Finland, vilket är nödvändigt med tanke på att 38 % av energiförbrukningen i Finland bör komma från förnybara energiformer år 2020. Den här EU-målsättningen är juridiskt bindande för Finland och för att uppnå nivån måste produceringen av för-nybar energi ökas med över 30 terawattimmar. 

Bland andra åtgärder planerar regeringen ett system med inmatningstariffer, som är ett stöd till pro-ducenter av förnybar energi. Dessa åtgärder garanterar konsumenterna renare energi och säkerställer lönsamheten för produktionen av förnybar energi. Syftet med denna lagmotion är att säkra också de områden där vindkraftverken är placerade en långvarig ekonomisk nytta av vindkraften.

Enligt fastighetsskattelagen är skatteprocentsatsen för byggnader och konstruktioner som hör till ett kraftverk 2,85 %, och jag föreslår i denna lagmotion att denna skatteprocentsats ska tillämpas på vindkraftverk vilkas nominella effekt är över 2 megavoltampere. I dagens läge beskattas vindkraft-verk enligt den allmänna fastighetsskatten, som får ligga mellan 0,5 – 1 %, eftersom alla vindkraft-verks nominella effekt ligger under 10 megavoltampere. Genom att sänka på 10 MVA:s gränsen, som definierar när ett vindkraftverk är undantaget den särskilda fastighetsskatteprocentsatsen för vissa anläggningar, skulle största delen av de kommersiellt drivna vindkraftverken beskattas enligt den ovan nämnda särskilda fastighetsskatten.

Att vindkraftverks torn inklusive maskinrum är föremål för fastighetsbeskattning har slagits fast i rättspraxis, genom Högsta förvaltningsdomstolens avgörande 11.11.2004/2887. Eftersom fastig-hetsskatten tillfaller kommunerna, skulle dessa skattemedel användas lokalt, till exempel för att för-stärka basservicen.

En högre fastighetsskatt innebär en kostnad för investeraren. Med tanke på den tilltänkta inmat-ningstariffen torde investeringsbenägenheten ändå inte påverkas av en höjning av fastighetsskatten. Att säkra en lokal kompensation för vindkraften ser jag som mer än rättvist eftersom också olägen-heterna från vindkraften är lokala, och berör just de invånare där vindkraftverken är placerade.

Med stöd av det ovan anförda föreslår jag
att riksdagen godkänner följande lagförslag:

Lag
om ändring av 3 kap. 14 § i fastighetsskattelagen
I enlighet med riksdagens beslut ändras i fastighetsskattelagen av den 20 juli 1992 (654/1992) 3 kap. 14 § 2 mom., sådant det lyder i lag 1131/2005, som följer:

3 kap.
Skattens belopp och värdering av fastighet
14 §
Skatteprocentsatsen för vissa anläggningar
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

På vattenkraftverk vilkas nominella effekt är högst 10 megavoltampere samt på vindkraftverk vilkas nominella effekt är högst 2 megavoltampere tillämpas dock den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Denna lag träder i kraft den 1 januari 2011.


Helsingfors den 16 april 2010
Mats Nylund /sv

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30