Energipolitisk supervecka

23.04.2010 kl. 15:05
"Idag är 28 procent av den energi vi förbrukar el och prognoser visar att år 2050 kommer nästa hälften, 46 procent, av vår energiförbrukning att bestå av elkonsumtion."


Vi har en vecka bakom oss som kommer att gå till historien som en av de viktigaste för Finlands energipolitik. Regeringen har enats om två mycket betydelsefulla energipolitiska frågor, dels om ökningen av förnyelsebar energiproduktion dels om kärnkraften.

Finland skall om tio år ha ökat andelen förnyelsebar, inhemsk energi till 38 procent. Den här EU-målsättningen är juridiskt bindande för Finland och för att uppnå nivån måste produktion av förnybar energi öka med över 35 terawattimmar. Det paket som regeringen enats om är en vägkarta som visar hur vi skall nå målet.

Våra framtida förnyelsebara energikällor stavas bioenergi, vindkraft, jordvärme, värmepumpar och solenergi. Hälften av den planerade ökningen väntas skogen stå för. Skogens biomassa skall ersätta den importerade kolen. För vindkraftverk införs ett system med inmatningstariff, ett så kallat garantiprissystem, som är ett stöd till producenter av förnybar energi och garanterar konsumenterna tillgång till renare energi. Den totala ökningen av förnyelsebar energi beräknas motsvara närmare tre stora kärnkraftverk. Närmare år 2020 kan energipaketet komma att ha en årlig prislapp på 300 miljoner euro, som ger positiva effekter för dels klimatet dels sysselsättning och innovation i grön teknik.

I synnerhet för Österbotten är paketet viktigt. Det innebär att de planerade vinkraftsetableringarna kommer att genomföras, beroende naturligtvis på hur det går i planerings- och beslutsprocessen i respektive kommun. Vad gäller skogsenergin har vi i Österbotten utnyttjat möjligheten till slutavverkning fullt ut, vilket innebär att vår potential finns i vården av ungskog, ca 17 000 hektar. För entreprenörer innebär detta å sin sida nyanskaffningar, som lämpar sig för bl.a. året om avverkning på torvmarker. Träförädlingsindustrins råvarutillgång skall i alla hänseenden säkras, vilket Svenska riksdagsgruppen också förutsatt. Vidare kommer kraftverken i Vasa och Kristinestad gynnas av paketet och sannolikt kommer de planerade satsningarna på biogasproduktion förverkligas. Viktigt är att systemet också ger möjligheter för mindre decentraliserad energiproduktion att komma med i systemet.

I kärnkraftfrågan enades regeringen om att två av tre ansökningar kommer att föras till riksdagen. De viktigaste argumenten för ny kärnkraft är att den finländska konkurrenskraften säkras och att vi blir självförsörjande av energi. Konkurrenskraften säkras endast om den finländska industrins verksamhetsmöjligheter tryggas. Ser vi exempelvis till skogsindustrin står den idag för 70 procent av vår produktion av förnyelsebar energi. Utan skogsindustrins medverkan skulle vi stå inför en oerhört mycket större utmaning än vi står idag.

Frågan om det radioaktiva avfallets slutförvaring är den stora frågan. Jag har låtit mig övertygas av experter och forskare att slutförvaring i berggrunden som Posiva gått in för, som den enda i världen, är säker. Frågan kommer att vara viktig för Fennovoimas del, och också för de industrier i Österbotten som är delägare i Fennovoima.

Vi ska komma ihåg att Finland också förbundit sig till en 20 procentig effektivering av energianvändningen till år 2020. Detta mål måste och kan kombineras med energipaketet och till de mål som gäller den förnyelsebara energin. Idag är 28 procent av den energi vi förbrukar el och prognoser visar att år 2050 kommer nästa hälften, 46 procent, av vår energiförbrukning att bestå av elkonsumtion. Lyckligtvis har vi nu en regering som ser helheten, utan det ena kan det inte bli det andra och vice versa.

Mats Nylund, riksdagsledamot, Pedersöre
 

 

Publiceras på måndag 26.4, tillsammans med radiointervju, i Radio Vega Österbotten

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15