Greklandslånet

18.05.2010 kl. 14:15
Den gångna veckan har varit exceptionell på många sätt. Regeringarna och kommissionen har fattat stora och betydelsefulla beslut för att återvinna stabiliteten och trovärdigheten i EU- och särskilt euroområdets ekonomi.

IMF har med sin närvaro och delaktighet i räddningsoperationen varit ett stort stöd för euroområdet. IMF:s medverkan är också ett bevis för allvaret i den uppkomna situationen.

Då det gäller lånet till Grekland finns det i princip två sätt att närma sig frågan: Det solidariska och det egoistiska. Ofta är solidaritet och egoism varandras motpoler, men inte den här gången. Oberoende av vilket sätt vi väljer att resonera på, är svaret nämligen i det här fallet det samma.

Europeiska unionen och euron med den är och förblir ett solidaritetsprojekt. Alla ställer upp för en, i det här fallet för Grekland, men en ställer också upp för alla, som Finland nu. Som om inte Grekland genom årtusendena skulle ha gett Europa mycket, börjande med det folkvälde, den demokrati som vi också här och i dag utövar. Nu är det vår tur att ge Grekland vårt stöd.

Då vi för två år sedan var på väg in i finanskrisen sades det flera gånger att Finland den här gången är bättre rustat än under den senaste depressionen. Den stabilitet och trygghet som EMU och euron gett oss var ett av huvudargumenten som användes. Ingen ifrågasatte påståendet då. Den gångna veckan har tonen varit en annan. Trots de problem vi har bevittnat under de senaste dagarna tror vi i svenska riksdagsgruppen på en framtid för euron och euroområdet.

Stabilitetsfonden som euroområdets stats- och regeringschefer och EU-ländernas finansministrar kom överens om under veckoslutet var ett bevis för att EU och euroområdet målmedvetet och med kraft har bestämt sig för att övervinna den svåraste krisen EU råkat ut för under vår tid i unionen. Reaktionerna runt om i världen denna vecka inger hopp om att förtroendet för euroområdets ekonomi har stärkts.

Lånet till Grekland handlar alltså om solidaritet, men lika mycket om att inse ekonomiska realiteter. Om inte de övriga euroländerna nu skulle ställa upp för Grekland skulle riskerna vara stora för att oron snabbt skulle sprida sig till de övriga länder som allra mest levt över sina tillgångar. Mest illa ute på kort sikt vore länder som Portugal och Spanien, men snart också andra. Förr eller senare skulle också Finland drabbas, och då talar vi inte bara om statsfinanserna eller om aktieägare, utan uttryckligen om vanliga medborgare som kan miste sina jobb och i varje händelse får betala högre räntor på sina lån.

Lånet till Grekland är stort. Finlands del av kakan, 1,6 miljarder, är en betydande summa och innebär att årets stora lånebörda ytterligare ökar kraftigt. Det är ändå skäl att minnas att orsaken till att vi i år blivit tvungna att lyfta över 12 miljarder euro för eget bruk är den ekonomiska recessionen. I Finlands ekonomi ser vi nu tecken på en återhämtning i ekonomin.

Om vi i det här läget har att välja mellan att, med ett lån som uppgår till drygt en tiondel av vad vi behövt låna för egna behov, bidra till att Europa inte glider in i en ny finanskris med allt vad det innebär och att vända de övriga euroländerna ryggen och lämna Grekland i sticket så är valet klart för oss. Svenska riksdagsgruppen anser att Finland skall sälla sig till långivarskaran i euroområdet och vi anser också att stabilitetsfonden är nödvändig.

Den lärdom euroländerna och EU bör dra av det skedda är först och främst att det behövs ökad insyn i ländernas räkenskaper. Det står nu klart att man haft en alltför liberal inställning till avvikelser från kriterierna i stabilitets- och tillväxtpakten. De övriga euroländerna borde redan tidigare ha ingripit i utvecklingen i Grekland. Medvetet fifflande med siffror kan inte accepteras. Euroområdet bör ta i med strängare hand då misstankar om missbruk föreligger. Dessbättre utlovas nu sådana sanktioner som Finland för sin del redan länge har efterlyst.

Grekland får ingalunda lånepengarna på en gång med en öppen fullmakt att använda dem hur som helst. Vi bör kunna lita på den mekanism som nu har skapats. Landet får ta emot lånepengarna bara i kvartalsransoner och bara om kontrollen visat att landet fortgående lever upp till de för det grekiska folket hårda villkor som har ställts upp.

Det grekiska parlamentet har med klar majoritet godkänt villkoren, men som parlamentariker har vi lätt att föreställa oss hur svårt det måste ha varit. Vi vet också att fortsättningen blir minst lika svår, när beslutens verkningar börjar svida på allvar.

Samtidigt bör dock den grekiska regeringen, parlamentet och framför allt folket veta att det inte finns någon genväg ut ur krisen. Man kan inte strejka och demonstrera sig ur en ekonomisk kris, man måste arbeta sig ur den. Om Grekland börjar sväva på sparmålen sinar lånen snabbt och det blir bara värre för landet att kravla sig upp ur krisen.

På motsvarande sätt bör det förutsättas åtgärder och villkor av de länder som i framtiden eventuellt får lyfta lån ur stabilitetsfonden. Stabilitetsfonden, liksom lånet till Grekland, behövs för att i en krissituation ge ett land extra tid för nödvändiga korrigeringar i skötseln av ekonomin.

Från oppositionens sida har det hävdats att lånepengarna är ett illa dolt bankstöd. Det är inte sant. Pengarna går till den grekiska staten, inte till bankerna eller försäkringsfonderna, för att Grekland ska kunna betala bort eller åtminstone amortera på sina dyrare lån.

Alternativet är inte att bara bankernas ägare och europeiska pensionärer förlorar pengar, utan att icke-grekiska banker kan gå omkull eller åtminstone att deponenters pengar hamnar i fara – eller så måste dessa i sin tur ersättas av samma stater som nu står för de största lånesummorna.

Dessbättre har de övriga euroländerna varit ense om lånepaketet. Bland dem har inte bara krisländerna Grekland, Portugal och Spanien utan också både Slovakien och Slovenien socialistledda regeringar, och några till inslag av vänsterpartier i sina. Också de har varit ense om både behoven och metoderna.

Vid det här laget har en majoritet av de övriga euroländerna redan godkänt lånearrangemangen. Finland kan inte svika den gemensamma fronten. Hur skulle det uppfattas i euroområdet om Finland skulle lämna sig utanför? Skulle de stora euroländerna komma oss till mötes om vi en dag skulle vara i knipa? Finland är känt som landet som alltid betalar sina lån. Låt oss också bli kända som landet som solidariskt – om också samtidigt egoistiskt – hjälper en lagkamrat i nöd. Regeringspartierna är villiga att bära sitt ansvar på den punkten, hoppas att också oppositionen är det.

För stabiliseringspaketets del har riksdagen genom Stora utskottet hållits väl informerad om förhandlingarna, vilket också utskottets ordförande har vittnat om.

Lånen till Grekland kan inte förses med tilläggsvillkor, sedan det redan har godkänts av flera parlament, däribland det grekiska. Däremot innehåller stabiliseringspaketet sådana element, inkluderande en beskattning av bankerna, som oppositionen hos oss har efterlyst. Paketet och lånen till Grekland bör alltså ses som den helhet de utgör, och den helheten borde tillfredsställa även kritikerna.

Gruppanförande 12.5.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15