Nylunds lagmotion i plenum

21.05.2010 kl. 14:25
"Skulle min lagmotion gå igenom kunde kommunerna ges möjlighet till att höja skattesatsen för vindkraftverk, vilket kunde ge positiv effekt på produktionen av lokal basservicen"

Pressmeddelande
Fritt för publicering: GENAST!

Nylunds lagmotion om ändring av fastighetsskatten för vindkraftverk i plenum

Riksdagsledamot Mats Nylund (SFP) presenterade på torsdagen sin lagmotion för riksdagen. Han vill att kommunerna ska få en större ekonomisk nytta av vindkraftsetableringarna,

– Jag anser att samma fastighetsskatteprocentsats som tillämpas för övriga kraftverk också ska till-lämpas på vindkraftverk med en nominell effekt på över 2 megavoltampere. Skulle min lagmotion gå igenom kunde kommunerna ges möjlighet till att höja skattesatsen för vindkraftverk, vilket kunde ge positiv effekt på produktionen av lokal basservicen, betonar Nylund.

– Genom inmatningstariffer kommer statsmakten att stimulera vindkraftsetableringar, närmare tusen nya 3 megawatts möllor skall upp i Finland, och jag ser det som rättvist att också lokalsamhället får del av den satsningen. Eventuella olägenheter från vindkraften är lokala och berör just de invånare där vindkraftverken är placerade, framhäver Nylund.

– En högre fastighetsskatt skulle inte påverka investeringsbenägenheten och inverkan på vindkraft-verkens omsättning är liten, däremot skulle den ha positiva effekter på respektive kommuns ekono-mi. På tisdagen lyfte minister Pekkarinen själv upp problematik kring vindkraftsmålsättningarna och sade att vi kommer att få se mycket gråt och många besvär framöver. För att åstadkomma de målsättningar som vi förbundit oss till inom EU är det oerhört viktigt att även kommuner och mark-ägare beaktas och behandlas rättvist, att lokal kompensation säkras eftersom olägenheterna från vindkraften också är lokala, och berör just de invånare där vindkraftverken är placerade.

För tilläggsinformation:
Mats Nylund tfn 050-512 21 91
 

SFP

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35