Gruppanförande 26.5

26.05.2010 kl. 15:30
Gruppanförande i remissdebatten om ändring av grundlagen

Grundlagen är alla lagars moder. Den står ovanför all annan lagstiftning, är riktgivande för den och bör som denna riktgivare respekteras. Därför ändras grundlagen inte alltför ofta, utan bara då verkliga behov föreligger. Vissa sådana behov föreligger nu.

Debatten om behoven av att förändra grundlagen har tyvärr drabbats av en stor politisk paradox. Då regeringen i sitt förslag på några punkter går vidare på parlamentariseringen av den politiska makten har detta på sina håll uppfattats som personligen riktat mot republikens sittande president. Så är naturligtvis inte fallet!

Den nuvarande grundlagen är i kraft till denna presidentperiods slut, och reformen är alltså uttryckligen avsedd att gälla efterträdaren. De föreslagna ändringarna i grundlagen gäller nästa president, helt oberoende av vem det blir och av partifärgen – om presidenten alls behöver ha en partifärg.

I stället för att se de föreslagna ändringarna i relation till personer eller partier bör de ses i relation till principer. Den första kampen fördes som känt 1918-19, och gällde monarki eller republik. Svenska riksdagsgruppen är i dag tillfreds med att vår egen dåvarande grupp hörde till förlorarna i den kampen. Monarki var förvisso modellen i det övriga Norden, men de nordiska stater som vann sin självständighet senare än de andra, först Finland och sedan Island, valde republik som den mer demokratiska statsformen.

Den starka presidentmakten i 1919 års Regeringsform var som känt ett resultat av en kompromiss mellan monarkister och republikaner. Den unga demokratin ansågs behöva något slags garanti för stabilitet och kontinuitet. I själva verket visade det sig att den unga republiken klarade sig alldeles utmärkt med kortvariga presidenter ända fram till 1946, av vilka särskilt Ståhlberg, Relander, Kallio och självaste Mannerheim som president utnyttjade sina vittgående fullmakter rätt återhållsamt.

Under och efter kriget, genom det kalla kriget och särskilt den period som kallats farans år hade Finland turen att ha presidenter som kraftfullt styrde landet. Efter Rytis, Paasikivis och Kekkonens starka ledarskap, då behovet var påkallat, har presidentmakten så småningom avdramatiserats. Det förslag vi i dag har att ta ställning till är bara en naturlig fortsättning på den väg vi slog in på under Mauno Koivistos tid som president.

Ändå föreslås inga radikala nedskärningar i presidentmakten. Presidentens ställning i ledningen för utrikespolitiken, tillsammans med statsrådet, består eftersom ingen konsensus har kunnat uppnås om något annat. Reglerna om representationen vid Europeiska rådets möten preciseras dock, vilket är nödvändigt.

Svenska riksdagsgruppen ser inte heller något problem i att presidentens position förblir stark i relation till det självstyrda Åland. Tvärtom! Autonomin bygger som känt på internationella fördrag och det är naturligt att statsöverhuvudet står som den yttersta garanten för Finlands förpliktelser i det avseendet.

Det finns en del detaljer i propositionens motiveringar som ännu tål att särskilt granskas i grundlagsutskottet. Till dem hör att riksdagens ståndpunkt till deltagande i militära krisoperationer "i undantagsfall" skulle kunna fastställas bara i form av ett utlåtande av utrikesutskottet eller stora utskottet, utan offentlig debatt i plenum.

Frågan är vilka kriterierna för sådana undantagsfall vore: har de med operationernas natur att göra, eller bara med riksdagens plenifria perioder under året?

Ett förslag om medborgarinitiativ ingår också i regeringspropositionen. Det är naturligtvis en fin och demokratisk tanke att ge folket en kanal att även förbi sina egna folkvalda representanter ta politiska initiativ. Det ses kanske som ett slags fulländning av demokratin. Synen är dock i någon mån idealistisk.

Moderna samhällen bygger på representativ demokrati. För vår del har vi kommunalval vart fjärde år, riksdagsval likaså vart fjärde år, presidentval vart sjätte år och val till Europaparlamentet vart femte. Det blir i medeltal nästan ett val varje år. Det ger medborgarna goda och regelbundna kanaler för demokratisk påverkan.

Medborgarinitiativ på EU-planet försöker parera att initiativen kan tänkas strida mot grundläggande mänskliga och medborgerliga rättigheter. I EU fungerar kommissionen som ett filter för sådana initiativ, men motsvarande mekanism för förhandsgranskning planeras inte hos oss, utan det är riksdagen och dess grundlagsutskott som sedan tvingas agera domare.

Till saken hör också att Internet på gott och ont har gjort det så lätt att skapa opinion. Rätt använt är Internet naturligtvis en tillgång för demokratin, men det bäddar också för udda, även grundlagsstridiga initiativ av olika slag.

Då EU för något år sedan initierade en kampanj för ökad demokrati och dialog var finländarnas favorit i en första rundfrågning på Internet om medborgarkrav – fri cannabis! Kravet var naturligtvis inte representativt för medborgaropinionen, utan ett resultat av lobbyverksamhet. I motsvarande rundfråga i Frankrike var ett initiativ om tjurfäktning nummer ett.

Låt oss föreställa oss några till: Kasta ut alla utlänningar ur landet! Förbjud homosexualitet! Slopa strejkrätten! Upphäv svenskans ställning i Finland! Slopa alla lantbruksstöd!

Vad är det för fel på sådana initiativ? I demokratins namn måste det vara tillåtet att komma med även udda och dumma förslag. Visst. Riksdagen kommer ju sedan att förkasta dem ändå, säger någon. Jo, men just här ligger problemet: ju fler medborgarinitiativ som riksdagen tvingas förkasta, desto större blir frustrationen.

Svenska riksdagsgruppen är en varm anhängare av medborgarsamhället. Aktiva medborgarorganisationer, frivilliga bya- och stadsdelsråd, kommunala folkomröstningar och i utvalda fall rådgivande nationella folkomröstningar är centrala element för att komplettera den representativa demokratin. Om vi också ska tillägga medborgarinitiativ på riksnivå bör det finnas ett klart regelverk för detta instrument.

För även här gäller den gamla visdomen Land ska med lag byggas. Och vi kan tillägga: Land ska på grundlag byggas.

Med de här kommentarerna stöder Svenska riksdagsgruppen förslaget till lag om ändring av Finlands
 

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15