Nauclér i parlamentarisk överläggning om EU-ärenden

26.05.2010 kl. 17:45

På tisdag den 25 maj ordnades det i riksdagens plenisal en parlamentarisk överläggning av EU-ärenden. Temat för diskussionen var EU 2020-startegin. Tillfället var speciellt för att utöver de vanliga deltagarna i plenum d.v.s. riksdagsledamöterna och regeringen, deltog också alla Finlands medlemmar i Europaparlamentet och EU kommissionär Andor i överläggningen. Detta var den första parlamentariska överläggningen om EU-ärenden i Finlands historia. Temat var omfattande och anföranden innehöll allt från romernas situation, Grekland, finanskrisen och ekonomi till utbildnings- och klimatfrågor. Debatten var livligare än man hade förväntat sig och därmed följdes diskussionerna med ett stort intresse. Ålands riksdagsledamot Elisabeth Nauclér tog upp frågor om minoriteternas ställning i Europa och Ålands vindkraftspotential. 

Ytterligare information:

Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér 09 432 3047, 050 512 1984

Assistent Laura Lyly, 09 432 4047 

Nedan anges Elisabeth Nauclérs anförande i sin helhet:

Ärade herr talman, 

En smart och hållbar ekonomi med hög sysselsättning, produktivitet och social sammanhållning är vackra ord. Vår sammanhållning och solidaritet har nyligen satts på prov, hur långt är vi beredda att gå? I kärva tider blir det svårare för småskaliga och dyra lösningar att överleva. Vi har språkminoriteter som diskrimineras runt om i Europa. Jag vill gratulera riksdagen till att idag undantagsvis ha simultantolkning. Minoriteter tenderar att förföljas under förespeglingen att de handlar om jakt på terrorister. Detta förekommer i Europa och det finns all skäl att ta FN:s rapport om terroistlagstiftning på allvar. Vi måste tillämpa mänskliga rättigheter även i kärva tider. 

Herr talman, EU känner enbart självständiga stater som medlemmar. Tyvärr ser inte Europa riktigt så ut. Det finns krav och mål uppställda för de självständiga staterna. Detta passar inte in på Finland där det finns två jurisdiktionen och två lagstiftande församlingar. Högsta domstolen har sagt i fallet med laxkvoten att Finland inte kan bestämma över den delen var Åland har självstyrelse. Det måste jämkas och kommas överens om en fördelning av åtaganden som finns i EU:s 2020 strategi. Finland har energimål som skall uppnås, Åland har vindkraft som man skulle kunna bidra med. För mig är det självklart att vi skall hitta en gemensam lösning, men det tycks inte vara lika enkelt för alla. 

Ålands lagting planerar att på samma sätt som riksdagen inbjuda Finlands medlemmar i Europaparlamentet till en motsvarande session i Mariehamn. Min fråga är - Finns det rum för dyra minoritetslösningar i ett framtida Europa?

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15