Christina Gestrin på Östersjöstaternas toppmöte i Vilnius

03.06.2010 kl. 10:20
Christina Gestrin, ordförande i den Parlamentariska Östersjökonferensen, deltog den 2 juni i Östersjöstaternas toppmöte i Vilnius (8th Baltic Sea States Summit). Toppmötet, som äger rum vartannat år, är ett forum för politiska överläggningar mellan statsministrarna från länderna i Östersjöregionen.

Christina Gestrin höll följande inlägg å BSPCs vägnar vid mötets början:

It is an honour to have been given the opportunity to address this distinguished audience. On behalf of the Baltic Sea Parliamentary Conference (BSPC), let me first of all convey our gratitude to you for inviting us to the 8th Baltic Sea States Summit.

I am glad to reaffirm the close, continuous and constructive interaction between CBSS and BSPC. In our opinion, CBSS has a central role as a driver for comprehensive action to manage the challenges of the Baltic Sea Region. We on our side have a pronounced ambition to synchronize our objectives and priorities with those of the corresponding bodies of the CBSS.

The promising initiatives and programmes that have been launched in and for the Baltic Sea Region must be transformed into practical deeds and results. The HELCOM Baltic Sea Action Plan is a central tool for restoring good ecological status of the Baltic Sea by 2021. Therefore, it was regrettable that not all HELCOM member states were able to present National Implementation Plans at the Moscow Ministerial meeting two weeks ago. BSPC now expects that the remaining states will present their Implementation Plans at the planned high-level meeting of HELCOM in early 2011. Moreover, maritime safety and security in the Baltic Sea must be enhanced. It is, for instance, necessary to strengthen the joint preparedness to tackle major oil spills.

Action requires resources. Hence, it is encouraging to hear international financial institutions assert that there is really no shortage of money for projects. What is lacking, however, is bankable projects, meaning realistic and viable projects to implement plans and programmes. Based on an initiative by parliamentarians of the region, the Nordic Investment Bank and the Nordic Environment Finance Corporation have launched a Trust Fund to support the development of bankable projects for the implementation of the HELCOM BSAP. This fund should be given full political and financial support from all governments in the region.

The EU Baltic Sea Strategy should be closely aligned with and conducted in the spirit of the Northern Dimension, which brings together both EU- and non-EU members as equal partners. An inclusive cooperation between all relevant stakeholders is necessary in order to find credible and sustainable solutions to the challenges of the Baltic Sea Region. Within BSPC, we are presently reviewing the criteria for admission of new observers.

The Baltic Sea Region is bustling with actors and initiatives. A practical and more structured dialogue between stakeholders would strengthen both their individual and their combined capacity to deal with the challenges of the Region. CBSS could use its leverage to push for such coordination.

Chairman! The next Baltic Sea Parliamentary Conference – the 19th since 1991 – will be convened in Mariehamn on 29-31 August this year. The overriding theme of the Conference is Cooperation on Environment and Security. As always, CBSS is invited to the Conference, and we look very much forward to meeting you there.

Tal i Vilnius 2.6.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37