Christina Gestrin på Östersjöstaternas toppmöte i Vilnius

03.06.2010 kl. 10:20
Christina Gestrin, ordförande i den Parlamentariska Östersjökonferensen, deltog den 2 juni i Östersjöstaternas toppmöte i Vilnius (8th Baltic Sea States Summit). Toppmötet, som äger rum vartannat år, är ett forum för politiska överläggningar mellan statsministrarna från länderna i Östersjöregionen.

Christina Gestrin höll följande inlägg å BSPCs vägnar vid mötets början:

It is an honour to have been given the opportunity to address this distinguished audience. On behalf of the Baltic Sea Parliamentary Conference (BSPC), let me first of all convey our gratitude to you for inviting us to the 8th Baltic Sea States Summit.

I am glad to reaffirm the close, continuous and constructive interaction between CBSS and BSPC. In our opinion, CBSS has a central role as a driver for comprehensive action to manage the challenges of the Baltic Sea Region. We on our side have a pronounced ambition to synchronize our objectives and priorities with those of the corresponding bodies of the CBSS.

The promising initiatives and programmes that have been launched in and for the Baltic Sea Region must be transformed into practical deeds and results. The HELCOM Baltic Sea Action Plan is a central tool for restoring good ecological status of the Baltic Sea by 2021. Therefore, it was regrettable that not all HELCOM member states were able to present National Implementation Plans at the Moscow Ministerial meeting two weeks ago. BSPC now expects that the remaining states will present their Implementation Plans at the planned high-level meeting of HELCOM in early 2011. Moreover, maritime safety and security in the Baltic Sea must be enhanced. It is, for instance, necessary to strengthen the joint preparedness to tackle major oil spills.

Action requires resources. Hence, it is encouraging to hear international financial institutions assert that there is really no shortage of money for projects. What is lacking, however, is bankable projects, meaning realistic and viable projects to implement plans and programmes. Based on an initiative by parliamentarians of the region, the Nordic Investment Bank and the Nordic Environment Finance Corporation have launched a Trust Fund to support the development of bankable projects for the implementation of the HELCOM BSAP. This fund should be given full political and financial support from all governments in the region.

The EU Baltic Sea Strategy should be closely aligned with and conducted in the spirit of the Northern Dimension, which brings together both EU- and non-EU members as equal partners. An inclusive cooperation between all relevant stakeholders is necessary in order to find credible and sustainable solutions to the challenges of the Baltic Sea Region. Within BSPC, we are presently reviewing the criteria for admission of new observers.

The Baltic Sea Region is bustling with actors and initiatives. A practical and more structured dialogue between stakeholders would strengthen both their individual and their combined capacity to deal with the challenges of the Region. CBSS could use its leverage to push for such coordination.

Chairman! The next Baltic Sea Parliamentary Conference – the 19th since 1991 – will be convened in Mariehamn on 29-31 August this year. The overriding theme of the Conference is Cooperation on Environment and Security. As always, CBSS is invited to the Conference, and we look very much forward to meeting you there.

Tal i Vilnius 2.6.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15