Het debatt om lotterilagen i riksdagens plenum

09.06.2010 kl. 14:30

PRESSMEDDELANDE: Het debatt om lotterilagen i riksdagens plenum

 

Lotterilagens första del har behandlats i Finlands riksdag. Ärendet är av stort intresse för Åland på grund av att ändringar till lotterilagen kan ha återverkningar på PAF och dess möjligheter att tillhandahålla penningspel på internet. I regeringens proposition säger man att man vill behålla nuvarande situation och det rådande rättsläget. Tanken är inte att försöka förhindra eller begränsa PAF:s verksamhet.

 

Elisabeth Nauclér har varit nöjd med behandlingen i grundlagsutskottet och skrivningar i utskottets utlåtande till förvaltningsutskottet (GrUU 15/2010 rd) om ändringarna i lotterilagen. Förvaltningsutskottet har nu givit ett betänkande (FvUB 7/2010) som kan tolkas stå i strid med grundlagsutskottets utlåtande.

 

Nauclér ställer sig frågande till den lagstiftningsteknik som använts i förvaltningsutskottets betänkande. "Att i lagtexten direkt skriva in vad som får finnas i åländska publikationer och på åländska lotteriwebbplatser är en helt ny lagstiftningsteknik. Jag vågar påstå att om en motsvarande skrivning skulle finnas i en landskapslag, alltså att det i lagtexten skulle sägas vad som får eller inte får finnas på en lotteriwebbplats i riket eller i en publikation som utkommer i riket, är jag ganska säker på att den skulle skickas till högsta domstolen för utlåtande om Åland verkligen hållit sig inom sitt lagstiftningsområde" säger Nauclér.

 

Lotterilagen väckte stor uppmärksamhet under plenibehandlingen, grundlagsutskottets ordförande Kimmo Sasi stödde samma linje som Elisabeth Nauclér. Flera ledamöter deltog i diskussionen och talade för nuvarande monopol i riket och även för striktare kontroll. Nedan kan ni hitta skrivelserna från grundlags- och förvaltningsutskotten samt protokollen från båda plenidiskussionerna.

 

GrUU 15/2001: http://fakta.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip?${APPL}=utpub&${BASE}=utpub&${THWIDS}=0.24/1276166784_1185984&${TRIPPIFE}=PDF.pdf  

 

FvUB 7/2010: http://fakta.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip?${APPL}=utpub&${BASE}=utpub&${THWIDS}=0.4/1276167004_1213143&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

 

Diskussionen i plenum torsdag 3.6.2010:

http://fakta.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_60_2010_ke_p_1.shtml  

Diskussionen i plenum tisdag 8.6.2010:

http://fakta.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_62_2010_ke_p_8.shtml  

 

Ytterligare information:

Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér 09 432 3047, 050 512 1984

Assistent Laura Lyly, 09 432 4047

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37