SFP bär sitt ansvar

18.06.2010 kl. 14:55
"Det här är den krassa verkligheten, när det riktigt kör ihop så är det ändå SFP man vänder sig till! "...

 

Veckan som gått har varit politiskt händelserik. Förra helgen höll tre regeringspartier partidagar. SFP godkände det livligt debatterade Kasnäsmanifestet, som nu blev framtidsmanifestet. Centern valde ny ordförande, som samtidigt kommer att bli ny statsminister. Dessutom valde man ny partisekreterare. Samlingspartiet godkände efter omröstning en motion om att slopa det obligatoriska andra inhemska språket i grundskolan. Beslutet kommenterades redan samma dag av partiordföranden som enligt egen utsago inte kommer att föra det vidare. Därtill kommenterades beslutet av grundlagsutskottets ordförande, samlingspartisten Kimmo Sasi, som konstaterade att beslutet inte överensstämmer med bestämmelser i vår grundlag om två nationalspråk, finska och svenska.

Idag fredag när detta skrivs så har det största riksdagspartiets ordförande kallat samtliga riksdagspartiers ordförande och gruppordförande till regeringsöverläggningar. Redan på förhand står det klart att nuvarande fyra partier fortsätter förhandlingarna på lördagen. Det står också klart att regeringen Vanhanens regeringsprogram kommer att kompletteras med ett ekonomiskpolitiskt ställningstagande som tar ställning till den förändrade ekonomiska situationen med global recession och ökad arbetslöshet.

Naturligtvis kommer oppositionen att utnyttja situationen genom att kritisera regeringsprogrammet och peka på brister i den förda politiken. I bästa fall kommer de också att visa på politiska alternativ, det är oppositionens uppgift i en demokrati. Hittills har den ekonomiska politiken diskuterats rätt lite, men på finlandssvenskt håll har däremot frågan om Mellersta Österbottens orientering diskuterats desto livligare. Vanligtvis brukar de andra partierna helt riktigt framhålla att SFP inte ensamt klarar av att bevaka de svenskspråkiga intressen, men i den här frågan har man den senaste veckan varit snabb med att sätta allt ansvar på SFP. Kristdemokraterna, som verkar ha glömt att deras representant i MÖF:s landskapsstyrelse röstade för Uleåborgsalternativet och genom det bidrog till att forma landskapets åsikt, sätter plötsligt allt ansvar på SFP. Av de övriga partierna, som ofta och gärna betonar att de har svenskspråkig verksamhet, är väl de enda som har reagerat Socialdemokraterna. Också där har budskapet varit att ansvaret nu ligger på SFP.

Det här är den krassa verkligheten, när det riktigt kör ihop så är det ändå SFP man vänder sig till! Naturligtvis kommer vi att driva frågan så långt det går, men för tillfället handlar Karlebys och MÖF:s orientering betydligt mera om juridik än om politik. Vi har ett enhälligt utlåtande från riksdagens grundlagsutskott där man slår fast att det språkligt bästa alternativet måste väljas, vi har ett nästan identiskt utlåtande från justitiekansler Jaakko Jonkka, vi har presidentens protokollsanteckning när hon stadsfäste lagen om den statliga regionförvaltningen och nu har vi ytterligare ett enhälligt betänkande för en orientering söderut från den arbetsgrupp som kommunministern tillsatte efter regeringens beslut i höstas.

SFP kommer fortsättningsvis att göra sitt yttersta för att nuvarande beslut, Karleby och MÖF söderut bibehålls. För övriga partier som finner frågan viktig är arbetsfältet öppet. Ställ gärna krav på SFP men ta också ert eget ansvar!

Mats Nylund, riksdagsledamot, SFP
Publiceras i Österbottens Tidning 21.6.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15