Tredje tilläggsbudgeten

21.06.2010 kl. 15:30
Den tredje tilläggsbudgeten inger aningen hopp om att ekonomin försiktigt håller på att förbättrats eftersom samfundsskatteintäkterna växer mera än prognostiserat.

En större summa av Finlands Banks vinst än budgeterat överförs till staten. De här medför att låneupptagningen blir lite mindre än man trodde I samband med den andra tilläggsbudgeten. Sammanlagt kommer låneupptagningen att uppgå till den ansenliga summan 12 miljarder euro år 2010, vilket innebär att statsskulden är 76 miljarder euro i slutet av året. Det motsvarar 43 % av BNP och trenden är på sikt ohållbar och måste brytas. Statsskulden har snabbt stigit och Finlands ekonomiska underskott är större än stabilitets- och framtidspakten stipulerar. Den nya regeringen blir tvungen att se över både skattebasen, skattenivåerna och utgifterna.

Den globala eknomiska recessionen har inte lämnat Finland oberörd. Förutom att sysselsättningsläget försvagats och skatteintäkterna minskat radikalt har Finland i solidaritetens namn också fått delta i de ekonomiska räddningsaktionerna som blivit nödvändiga inom euroområdet.

Lånet till Grekland påverkar Finlands låntagning och ekonomi. I den tredje tilläggsbudgeten finns upptaget statsgarantin för dtn europeiska finansiering och garanti-instrumentet. I finansutskottet har vi fått höra att det är högst osannolikt att pengarna i finansieringsgarantiinstrumentet skulle behövas. Sanningen är självklart att det ändå inte kan uteslutas att instrumentet används. Jag resonerar I det här fallet på samma sätt som jag gjorde då det gällde lånet till Grekland. Finland är en del av euroområdet och vi bör delta i de gemensamma åtgärderna som vidtas för att stärka euroområdets ekonomi. Regeringen har för sin del redan godkänt avtalet och själva lagen ligger fortfarande i finansutskottet.. Finasnsieringsinstrumentet behövs som en säkerhetsventil och. för att återställa trovärdigheten för euromområdets ekonomi. Sammanfattningsvis kan man säga att ekonomin är osäker inom hela euroområdet och att ingenting ännu tyder på en snabb återgång till normalläge.

I den tredje tilläggsbudgeten finns många viktiga tillägg upptagna. En ökning av anslagen till järnvägsnätet är välkommen. Händelser senaste vinter visade att järnvägsnätet är i dåligt skick och att stora insatser behövs för att tågtrafiken skall fungera tryggt och pålitligt. Finansutskottet påminner också om att det är viktigt att underhållet av farlederna till havs sköts bra under alla årstider.

Regeringen föreslår ett tillägg till miljövårdsanslagen för att förbättra rådgivningsverksamheten gällande verkställandet av förordningen för avloppsvattenhanteringen på glesbygden. För några år sedan lämnade jag in ett spörsmål där jag konstaterade att rådgivningen var otillräcklig och krävde åtgärder. Regeringen svarade då att man har läget under kontroll. Med facit på hand är faktumet att rådgivningen hela tiden varit otillräcklig och dålig. Finlands miljöcentral har inte klarat av sin uppgift och många privatpersoner har kännt sig villrådiga inför de stora investeringsbeslut som man ska ta. Jag hoppas därför att rådgivningen med denna summa, skall förbättras och underlätta informationsgången.

Viktigt är också att regeringen ser till att tillräckligt stora resurser reserveras för utbyggnaden av avloppsnätet. Många projekt väntar på finansieringsbeslut och i många fall skulle det vara klokare att bygga ut avloppsnätet och rena vattnet centraliserat än att hundratals enskilda fastigheter har sina egna minireningsverk.

Finansutskottet betonar i betänkandet en annan synnerligen aktuell och angelägen sak, nämligen anslaget för oljebekämpningsutrustning till ett mångfunktionellt fartyg. Utskottet påpekar att det är nödvändigt att tillräckligt stora anslag reserveras för oljebekämpningen. Trafiken på Östersjön och Finska viken ökar kraftigt och riskerna för olyckor är stora. Dagligen transporteras en mängd olja av ett värde på över 200 miljoner euro genom Finska viken. I Finland behövs 200-300 miljoner euro för att man till år 2015 skulle ha byggt upp en tillfredsställande oljebekämpningskapacitet. Även Ryssland och Estland måste göra betydande investeringar. Med tanke på värdet av oljan så förefaller kostnaderna för oljebekämpningen inte stora. Frågan är hur oljeleverantörerna kunde delta i finansieringen av Östersjöns oljebekämpningberedskap. Finlands oljeskyddsavgift är en nationell, fungerande avgift, men något motsvarande borde finnas på regional nivå i Östersjön.

Tal i plenum 21.6.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30