I Nyland bör Hangö-Hyvingebanan elektrifieras och passagerartrafiken längs med kustbanan säkras ända till Hangö. I huvudstadsregionen väntar också flera nya spårtrafikprojekt på statsstöd. Många av dessa är av nationellt intresse.
Ekonomin ser ljusare ut i år än förra året och utsikterna för det kommande året är hyfsade. Osäkerhet på det ekonomiska området är ändå något som fördunklar framtidsutsikterna. Skuldsättningen förväntas vara mindre nästa år men fortfarande kan dagens beslutsfattare inte utgå från att morgondagens skattebetalare har lättare att återbetala skulderna än dagens.
Energiskattereformen är ett led i rätt riktning. Regeringens korrigering till energibeskattningspaketet, så att stenkolet beskattas hårdare än naturgasen var en nödvändig åtgärd. Fjärrvärmenätet i huvudstadsregio-nen kan av miljöhänsyn även motiveras i framtiden.
Finansieringen av oljeskyddscentralen i Borgå saknas vilket är märkligt eftersom öppnandet av centralen fanns nedskrivet i regeringsprogrammet och allt pekar på att vi bör förstärka vår oljeskyddsberedskap. Reduceringsfisket längs med kusten saknar också anslag för nästa år fastän pilotprojektet visar att stora mängder fosfor kan elimineras om reduceringsfisket kunde utvecklas längs med hela kusten. Alla dessa åtaganden behövs för att Finland ska uppfylla de krav man förbundit sig till i Helcoms BSAP och även vid Östersjötoppmötet i Helsingfors i februari.
Pressmeddelande 14.9.2010