Nylund & Henriksson vill att Alholmens utvecklingsmöjligheter säkras

22.09.2010 kl. 15:05
Alholmen är det främsta industriområdet i Jakobstad- och Pedersörenejden och nejdens företag är beroende av fungerade transportförbindelser. Hamnområdets utvecklingsmöjligheter påverkas av transportlederna till och från området. I dagsläget försvåras vägtransporten till Alholmen av att cirka fem kilometer av stamväg 68 till hamnen består av gatunät och för stora delar av järnvägsfrakten är bankorsningen vid Bennäs för smal.

PRESSMEDDELANDE
Fritt för publicering: 22.9.2010

Nylund & Henriksson vill att Alholmens utvecklingsmöjligheter säkras

Alholmen är det främsta industriområdet i Jakobstad- och Pedersörenejden och nejdens företag är helt beroende av fungerade transportförbindelser. Hamnområdets utvecklingsmöjligheter påverkas av transportlederna till och från området. I dagsläget försvåras vägtransporten till Alholmen av att cirka fem kilometer av stamväg 68 till hamnen består av gatunät och för stora delar av järnvägsfrakten är bankorsningen vid Bennäs för smal.

– Jakobstads hamnväg är en av landskapets mest tättrafikerade vägavsnitt och trafikmängden kommer att öka. Det är viktigt dels för nejdens näringsliv dels för hela landets konkurrenskraft att transportlederna till och från Alholmen är fungerande, konstaterar riksdagsledamot Mats Nylund (SFP).

– Trafiksäkerheten i staden stöds också upp genom investeringar i stamväg 68. Cyklister och fotgängare samsas nu om stadens gator med den tunga transporten, som ofta fraktar farliga kemikalier, tillägger riksdagsledamot och Jakobstads stadsfullmäktiges ordförande Anna-Maja Henriksson (SFP).

Nylund och Henriksson äskar på 9,5 miljoner euro för planering och förverkligande av Jakobstads hamnväg och 5,5 miljoner euro för utbyggnad av bankorsningen i Bennäs och elektrifiering av banavsnittet Bennäs-Alholmen.

Bilagor: Nylunds & Henrikssons budgetmotion om anslag för Jakobstads hamnväg, stamväg 68 samt budgetmotion om anslag för utbyggnad av bankorsningen i Bennäs samt elektrifiering av banavsnittet Bennäs-Alholmen.

Tilläggsinformation: riksdagsledamot Mats Nylund 050 512 2191, riksdagsledamot Anna-Maja Henriksson 050 512 2377
 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00