Nylund & Henriksson vill att Alholmens utvecklingsmöjligheter säkras

22.09.2010 kl. 15:05
Alholmen är det främsta industriområdet i Jakobstad- och Pedersörenejden och nejdens företag är beroende av fungerade transportförbindelser. Hamnområdets utvecklingsmöjligheter påverkas av transportlederna till och från området. I dagsläget försvåras vägtransporten till Alholmen av att cirka fem kilometer av stamväg 68 till hamnen består av gatunät och för stora delar av järnvägsfrakten är bankorsningen vid Bennäs för smal.

PRESSMEDDELANDE
Fritt för publicering: 22.9.2010

Nylund & Henriksson vill att Alholmens utvecklingsmöjligheter säkras

Alholmen är det främsta industriområdet i Jakobstad- och Pedersörenejden och nejdens företag är helt beroende av fungerade transportförbindelser. Hamnområdets utvecklingsmöjligheter påverkas av transportlederna till och från området. I dagsläget försvåras vägtransporten till Alholmen av att cirka fem kilometer av stamväg 68 till hamnen består av gatunät och för stora delar av järnvägsfrakten är bankorsningen vid Bennäs för smal.

– Jakobstads hamnväg är en av landskapets mest tättrafikerade vägavsnitt och trafikmängden kommer att öka. Det är viktigt dels för nejdens näringsliv dels för hela landets konkurrenskraft att transportlederna till och från Alholmen är fungerande, konstaterar riksdagsledamot Mats Nylund (SFP).

– Trafiksäkerheten i staden stöds också upp genom investeringar i stamväg 68. Cyklister och fotgängare samsas nu om stadens gator med den tunga transporten, som ofta fraktar farliga kemikalier, tillägger riksdagsledamot och Jakobstads stadsfullmäktiges ordförande Anna-Maja Henriksson (SFP).

Nylund och Henriksson äskar på 9,5 miljoner euro för planering och förverkligande av Jakobstads hamnväg och 5,5 miljoner euro för utbyggnad av bankorsningen i Bennäs och elektrifiering av banavsnittet Bennäs-Alholmen.

Bilagor: Nylunds & Henrikssons budgetmotion om anslag för Jakobstads hamnväg, stamväg 68 samt budgetmotion om anslag för utbyggnad av bankorsningen i Bennäs samt elektrifiering av banavsnittet Bennäs-Alholmen.

Tilläggsinformation: riksdagsledamot Mats Nylund 050 512 2191, riksdagsledamot Anna-Maja Henriksson 050 512 2377
 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41