Näthandeln via Åland berördes i budgetdebatten

28.09.2010 kl. 12:00

I remissdebatten om förslaget til statsbudget uppmärksammade riksdagsledamot Juha Korkeaoja (c) de möjligheter som finns för företag som idkar näthandel att skicka varor, av mindre värde än 50 euro, via Åland, för att på så sätt undgå momsbeskattningen. Korkeaoja har redan tidigare uppmärksammat finansministeriet på detta kryphål, i ett skriftligt spörsmål (KK 214/2010). Finansministeriet meddelade då i sitt svar att de tillsammans med tullstyrelsen utreder antalet försändelser och hur de snedvrider konkurrensen. De utreder även vilka möjligheter det finns att rätta till läget och vilka administrativa kostnader det skulle komma att medföra.
Under budgetdebatten blev det inga flera kommentarer om detta.

Jag bifogar en översättning (som jag gjort i alla hast) av hans anförande under budgetdebatten. Hela debatten om budgetpropositionen (RP126/2010) går att läsa (på finska) på riksdagens hemsida. Det finns även ett svenskt sammandrag på hemsidan.

Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér ger närmare information om detta vid behov, tfn 050 512 1984.


Britt Inger Wahe
Informationssekreterare/Information Officer Ålandskontoret Georgsgatan 9 A 4 FIN 00120 Helsingfors Tfn +358 (0)9 605926 mobil +358 (0)40 5501144
 

 

Juha Korkeaoja, c. Ärade talman! Ledamot Pulliainen har på ett förtjänstfullt sätt i flera repriser tagit upp frågan om den grå ekonomin och skattebasens sönderfall, och jag tänkte att jag till att börja med tar upp en fråga som ansluter sig till detta.
Det är nämligen så att hos oss upplöses momsskattebasen på den elektroniska handelns område, dvs. postorderhandeln. Eftersom Åland utgör ett områden utanför EU:s tullgräns, innebär detta att då sådana små, under 50 euros varor, transporteras via Åland, uppbärs inte skatten på dem, då man anser att det är dyrare att uppbära så små skattesummor i tullen än vad man får in.

Detta innebär i praktiken att så småningom har alla postorderfirmor grundat en liten byrå på Åland, och så småningom kommer man att låta alla dessa produkter med ett pris under 50 euro, som köps via postorder och elektroniskt, via nätet, att gå via Åland. Detta har finansministeriet upplysts om ett flertal gånger, men av någon orsak har man inte vidtagit konkreta åtgärder för att stoppa denna läcka. En enkel åtgärd skulle vara, att man skulle sänka den nuvarande gränsen om10 euro för skatt som uppbärs, till hälften.
Det skulle i praktiken inte betyda att man för alla dessa köp skulle uppbära denna femma, utan i praktiken att handeln via Åland skulle upphöra. Men detta enkla beslut, som finansministeriet borde göra för att stoppa till denna läcka, har man av någon orsak inte klarat av att göra.


Juha Korkeaoja, c: Värderade talman!

Kort bara om skattebasens sönderfall. Det är så, att genom att använda sig av lagliga medel kan man finna sådana fenomen som jag beskrev här att det finns i uppbärandet av momsskatten. Beskattningen hör till finansminister Katainens ansvarsområde på finansministeriet. Medlemmarna i hans lag borde hela tiden vara uppmärksamma, så att när något dylikt uppstår, skulle man reagera snabbt och täppa till sådana smithål.


 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15