Förlängd tid att sköta glesbygdens avloppsvatten

06.10.2010 kl. 13:35

Avloppsvattenförordningen och miljöskyddslagens paragrafer som hör ihop med denna utfärdades redan år 2003 hade, och har, till syfte att minska glesbygdens belastning på miljön. Av fosforutsläppen stod och står glesbygden nämligen för den näst högsta andelen efter jordbruket. Också kväveutsläpp belastar de lokala vattendragen. Dessutom kan gamla tiders avloppslösningar förorsaka en del lokala olägenheter såsom lukt och nedsmutsning nära de tidigare ledningarnas utlopp.

Nedsmutsning är alltid ett problem som skall tas på allvar och vi behöver minska våra utsläpp – sedan finns det många olika vägar för att nå dit. Det tidigare regelverket var inte perfekt till alla delar och vissa olägenheter kommer att korrigeras under hösten. Miljöminister Paula Lehtomäki har kommit med ett förslag som för det första innebär att övergångstiden förlängs med två år. Detta gäller alla och det innebär alltså att hushållen, istället för att tvingas ha en färdig avloppslösning i slutet av år 2013, nu har tid på sig till slutet av år 2015 att få sina avloppssystem i skick.

Dessutom kommer vissa undantag att göras från kravet på nya avloppslösningar för alla glesbygdens fastighetsägare. Har man fyllt 68 år innan lagen träder ikraft, i klartext har man fyllt 68 under år 2010, då befrias man från skyldigheten att installera ett nytt avloppssystem. Detsamma gäller om man bor på ett sådant område som enligt planerna skall få kommunalt avloppsnät. Något som också gäller alla fastighetsägare är att man kan senarelägga förbättringsåtgärderna med fyra år genom en motiverad anmälan till kommunen. Det betyder alltså att man i praktiken får extra tid på sig fram till slutet av år 2019. Det innebär 9 år till från och med detta år, alltså sammanlagt 16 år – och under den tiden kan det inte vara omöjligt att uppfylla de krav som lagen ställer.

En annan, mycket välkommen nyhet är att vissa grupper kan befrias från kraven för fem år i taget. Detta gäller om kraven i lagen och i förordningen bedöms som oskäliga för fastighetsinnehavaren och om belastningen på miljön kan anses vara ringa. Långvarig arbetslöshet eller sjukdom eller något annat med dessa jämförbart socialt betalningshinder är orsaker som berättigar till uppskov. Detta för att ingen skall försättas i en alltför svår ekonomisk situation till följd av de krav som lagen uppställer. Undantagen beviljas efter ansökan till kommunens miljövårdsmyndighet.

Kristdemokraterna, Vänsterförbundet och Sannfinländarna planerar en interpellation gällande glesbygdens avloppsnät. Socialdemokraterna har hittills valt att inte vara med i och med att man ändå får diskutera saken när lagen kommer upp i riksdagen. Lagen kommer givetvis att vara föremål för debatt i riksdagen, men föresatserna är goda. Att vi bör ta hand om vår miljö är något som också oppositionen borde vara eniga i. Därmed återstår frågan om varför man interpellerar i denna fråga.

 

 

Ulla-Maj Wideroos

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15