Gruppanförande 12.10.2010

12.10.2010 kl. 15:35
Gruppanförande i interpellationsdebatten om rening av avloppsvatten i glesbygden

Övergödningen av våra vattendrag är ett av de största miljöproblemen i vårt land. Glesbygdens avloppsvatten är den nästa största inhemska källan till fosforutsläpp som belastar vattendragen.

I glesbygden finns fortfarande över 300 000 fastigheter för året om boende utanför det kommunala avloppsnätet. Många av de befintliga 450 000 fritidsstugorna i Finland är idag dessutom utrustade med disk- och tvättmaskiner och vattentoalett. Med stöd av miljöskyddslagen gav statsrådet därför år 2003 en förordning om behandlingen av hus-hållsavloppsvatten i områden utanför vattenreningsverkets avloppsnät. Syftet med förord-ningen är viktigt, men tillämpningen av förordningen har visat sig vara svårare än man kunde ana.

Svenska riksdagsgruppen vill förbättra kvaliteten på våra sjöar och vattendrag. Vi vill ock-så förhindra nedsmutsning av brunnar och stränder i vår närmiljö. Statsrådets mål om att våra vattendrag skall uppnå en god ekologiskt status år 2015 håller vi fast vid. Även om mycket redan gjorts så är vi inte ännu nöjda med situationen. Att minska på utsläppen från bosättningen är ett viktigt mål, som bör uppfyllas. Den aktuella förordningen är bara ett av verktygen i detta arbete. Andra praktiska åtgärder, som vi varmt förespråkar är utbyggnaden av avloppsnätet, i bruktagandet av komposterande torrdass i fritidsstugor och en övergång till fosfatfria tvätt- och diskmedel.

Finland har förbundit sig till att senast år 2012 förbjuda försäljningen av tvättmedel som innehåller fosfater. Flera Östersjöländer ligger före oss på denna punkt. Maskindiskmedel innehåller fortfarande ofta höga halter av övergödande fosfater. Om alla länder runt Öster-sjön skulle förbjuda användningen av fosfathaltiga tvättmedel och samtidigt effektivera vattenreningen vid vattenreningsverken, skulle fosforutsläppen till Östersjön minska med 20%, d.v.s. en avsevärd förbättring jämfört med dagsläget.

Finland ska inom ramen för HELCOM medverka till att Östersjön återfår en god ekolo-giskt status senast år 2021. Av Finland krävs en minskning av fosforutsläppen med 150 ton per år och av kväve med 1200 ton per år. I den nationella handlingsplan som uppgjorts har det visat sig vara svårt för Finland att uppnå de uppställda målen. Nya och effektivare metoder för att minska på utsläppen av näringsämnen behövs. Ingen sektor kan lämnas obeaktad.

Ett stort problem har med åren visat sig vara Finlands miljöcentrals bristfälliga informa-tion om hur förordningen kan omsättas i praktik. Det har också förekommit oklarheter kring subventioner för olika åtgärder. Det har upptäckts brister i den teknik som funnits på marknaden och kombinationen av den svaga informationen från myndigheternas sida och den bristfälliga kunskapen och dåliga kontrollen av tekniken, har lett till många tråkiga överraskningar, höga kostnader och praktiska problem för fastighetsägare som för bety-dande kostnader investerat i teknik som inte fungerat som man tänkt sig. Riksdagen har flera gånger påpekat att det finns ett behov av förbättrad information.

Regeringen har reagerat på kritiken. Utgående från den utredning och de förslag som ut-redningsman Lauri Tarasti presenterade tidigare detta år har miljöminister Lehtomäki före-slagit korrigeringar till förordningen från 2003. Att på grund av problemen helt upphäva förordningen är inte ett alternativ eftersom många redan lagt ner pengar i anskaffningen av små vattenreningsverk och annan ny teknik. Regeringen föreslår nu att tiden för installa-tion av effektivare vattenrening vid särskilda situationer kan förlängas med fem år och att äldre personer undantas från kravet att installera ny teknik. Dessutom har regeringen re-serverat resurser för effektivare rådgivning och information. Regeringen har också möjlig-gjort användningen av hushållsavdraget i beskattningen för arbetet att installera den nya tekniken.

Största delen av allt avloppsvatten från tätt bebyggda områden behandlas i kommunala reningsverk. Reningseffekten vid reningsverken har ökat och ligger nu nationellt på 97% för organiskt material och 95 % för fosfor. De största städerna så som Helsingfors, Esbo och Åbo har infört effektiv rening av kväve och i takt med att miljötillstånd förnyas höjs kvävereningskravet vid också andra avlopps vattenreningsverk.

Svenska riksdagsgruppen har under många år arbetat för att större resurser skall reserveras för utbyggnaden av vatten- och avloppsnätet. Budgetmedlen är otillräckliga också för år 2011. Riksdagen bör se till att nya vatten- och avloppsnätprojekt också kan inledas år 2011.Vi anser att staten bör understöda utbyggnaden av avlopps nätet i större utsträckning än hittills så att en större del av avloppsvattnet också utanför stadskärnor kan behandlas i centraliserade reningsverk. Situationer där fastighetsägare först är tvungna att investera i fastighetsvisa mini reningsverk och några år senare blir tvungna att ansluta sig till ett nytt avloppsnät kan inte accepteras. Regeringen gör därför rätt i att förlänga tidsfristen också i de fall då ett projekt att bygga ut avloppsnätet för ett område är under arbete.

Med beaktande av de åtgärder regeringen vidtagit och med tanke på vikten av att minska belastningen på våra vattendrag och förhindra förorening av brunnar och stränder anser vi att interpellationen som behandlas inte är motiverad. Däremot stöder Svenska riksdags-gruppen regeringens lagförslag om tillämpningen av förordningen som även är i remissde-batt idag.
 

Gruppanförande 12.10.2010 hölls av ledamot Christina Gestrin

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00