Gruppanförande 17.11.2010

19.11.2010 kl. 10:51
Gruppanförande i interpellationsdebatten om sysselsättningen

Interpellanterna fäster uppmärksamhet vid ett allvarligt problem, den grå och svarta ekonomin. Regeringen har helt riktigt i sitt svar valt att närma sig frågan om det finländska arbetets framtid också på ett betydligt mer allmängiltigt plan än så.

Det finländska arbetets framtid avgörs inte i första hand av ingripanden från polis-, tull-, skatte- och arbetarskyddsmyndigheter. Nej, den inhemska sysselsättningen avgörs nog mera av att de allmänna förutsättningarna är de rätta: en hög utbildningsnivå, en uppmuntrande beskattning, en konkurrenskraftig tillgång på energi och andra råvaror, en tillräcklig finansiering och en fungerande infrastruktur, såsom regeringen fastslår i sitt svar. Och en väl fungerande arbetsmarknad och ett gott trepartssamarbete, kan man gärna tillägga.

Svenska riksdagsgruppen vill fästa särskild uppmärksamhet vid att samhället förmår erbjuda alla ungdomar utbildning och efter den meningsfull sysselsättning. Samhället har inte råd att gå miste om framtida arbetskraft, och de unga mår inte bra av att gå sysslolösa.

Det finns också områden på vilka Finland bättre än nu kunde utnyttja sin potential, delvis för att ersätta sådan produktion av varor och tjänster som av olika anledningar och trots alla motåtgärder flyttas utomlands. Sådana tillväxtområden som vi bör slå särskild vakt om är turismen, gruvdriften, träbyggandet och den gröna miljöteknologin. Ytterligare andra kunde vara produktionen av rena, hälsofrämjande speciallivsmedel, som nyligen lyftes fram i livsmedelsredogörelsen, och exporten av kulturupplevelser som likaså har vind i seglen.

Vi ser också fram emot vad den av Jorma Ollila ledda brand-arbetsgruppen kommer att föreslå nästa vecka. Också den syftar i längden till att främja finländsk sysselsättning.

Men det är klart att dessa allmänna åtgärder för att främja Finlands konkurrenskraft inte är mediciner mot den svarta och grå ekonomin, som också måste tacklas separat.

Interpellanterna slår såtillvida in öppna dörrar att just den här regeringen och dess omedelbara föregångare mer än tidigare regeringar har lyft fram problemet med den grå ekonomin på den politiska agendan. Regeringen räknar i sitt svar upp ett stort antal konkreta åtgärder som har vidtagits, börjande med den omvända momsen som nu införs.

Det finns ingen anledning att hålla tillbaka i bekämpningen av uppenbara lagbrott. Polisen, åklagarmyndigheterna, skattemyndigheterna och konkursövervakarna har därför fått tilläggsresurser, och riksdagen behandlar som bäst ett förslag om att inrätta en särskild enhet för att klarlägga den grå ekonomin. Det handlar om ett samarbete mellan olika myndigheter. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet har i förra veckan godkänt ett utlåtande i ärendet och föreslår i en berättigad kläm införandet av obligatoriska ID-kort för byggarbetare, inklusive skattekortsnummer.

Migrationsmyndigheterna har redan etablerat ett organ som övervakar den utländska arbetskraftens arbets- och uppehållstillstånd. Också detta organ speglar ett brett samarbete mellan myndigheter och arbetsmarknadsorganisationer.

 

Just detta samarbete mellan olika myndigheter är nyckeln i kampen mot den svarta och grå ekonomin. Det bör omfatta åtminstone polis-, åklagar-, domstols-, skatte-, tull-, gränsbevaknings- och arbetarskyddsmyndigheterna, och dessutom arbetsmarknadsparterna som ju har sin lagstadgade roll i övervakningen av de allmänbindande kollektivavtalen. Så fort en av dessa myndigheter eller organisationer stöter på aktörer som inte följer lagar, regler och gällande kollektivavtal bör alla berörda myndigheter alarmeras.

Och det här samarbetet bör inte begränsas till det egna landet, utan utsträckas till i första hand hela EU-området och sedan vidare till andra länder med vilka det bara är möjligt. Till exempel i byggnadsbranschen torde de flesta arbetare som anställs utan full respekt för lagar, arbetarskyddsregler och kollektivavtal komma från just andra EU-länder, och fenomenet borde därför kunna effektivt beivras.

Ett problem är att fuskarna alltid hittar nya kryphål i takt med att gamla täpps till. I det avseendet kan man göra en jämförelse med de nya, livsfarliga kemiska droger som dyker upp på marknaden i snabbare takt än de hinner förbjudas. Det gäller för dem som bekämpar den svarta och grå ekonomin att på samma sätt som de myndigheter som övervakar drogmarknaden att försöka förekomma och inte låta sig förekommas.

Samtidigt får vi inte glömma att vi har ett uttalat behov av utländsk arbetskraft i vårt land. Vi har företag och hela branscher som är helt beroende av utländsk arbetskraft, se bara på metallindustrin, städbranschen, växthusnäringen i Närpes eller busstrafiken i huvudstadsregionen! Samma utmaningar finns också på andra orter. Bekämpningen av den svarta och grå ekonomin ska prioriteras högt, men det får inte betyda att de företag som är i behov av utländsk arbetskraft ska behöva stöta på alltför svåra byråkratiska hinder.

Svenska riksdagsgruppen anser att kampen mot den svarta och grå ekonomin bör lyftas fram som ett prioritetsområde också i nästa regeringsprogram.
 

Gruppanförandet hölls 17.11.2010 av gruppordförande Ulla-Maj Wideroos

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15