Miljöfrågor i statsbudgeten

20.12.2010 kl. 10:40
Det är ett år sedan EU:s strategi för Östersjöregionen godkändes. Miljödelen i strategin utgörs av den aktionsplan för Östersjön som HELCOM utarbetat och som godkänts av regeringarna runt Östersjön år 2007.

I HELCOM:S aktionsplan har målet för en god ekologisk nivå ställts på år 2021. I maj 2010 på ministermötet i Moskva var det meningen att alla Östersjöländer skulle ha sina nationella handlingsplaner färdiga, men tyvärr var det flera länder som inte då hade beredskap för det. Nästa ministermöte hålls i mars 2011 och då är det viktigt att Östersjöländerna kan visa att betydande framsteg har skett. Finland bör dra sitt strå till stacken på ett aktivt sätt. Också Finland har utarbetat en nationell plan för att nå de uppställda målen för Finlands del. Tyvärr visade det sig att de åtgärder man räknar upp i planen inte är tillräckliga för att nå den minskning på 150 ton fosfor och 2000 ton kväve per år jämfört med nuläget, som krävs av Finland.

Också mot den här bakgrunden är riksdagens satsningar på Östersjön mycket viktiga. Regeringen har för första gång öppnat ett skilt Östersjömoment i budgeten för de omtalade tre miljoner euro som ingick i regeringens budgetproposition. Med pengarna ska man bl.a. finansiera miljöprojekt inom jordbruket i Skärgårdshavet. Förutom att minska på utsläppen är det också viktigt att utveckla metoder för att tillvarata fosforn eftersom fosfor kommer att bli en knapp resurs inom en inte alltför avlägsen framtid.

Riksdagen lägger därtill nu till 1,4 miljoner euro för reduceringsfiske. Meningen är att en miljon euro skall användas för att bygga ut och utveckla reduceringsfisket av mindre värd fisk i Finska viken och Skärgårdshavet. 400 000 skall användas för reduceringsfiske i sjöar och bassänger.

Reduceringsfisket i skärgårds vikar har pågått som en pilotprojekt under vilt- och fiskeri-forskningsinstitutet under det gångna året. Pilotprojektet har pågått i Mynälahti i sydvästra Finland och i Ingå i Nyland. Resultaten har varit goda. Det har visat sig att stora mängder mört och braxen kan fiskas bort om fiskaren kan få en rimlig ersättning för arbetet. Enligt uppskattning kan man fånga åtminstone 5000 ton braxen- och mörtfisk per år. 1000 ton fisk innehåller 7-8 ton fosfor. Kostnaden för borttaget ton fosfor blir ca 50 000 euro vilket är ett mycket kostnadseffektivt sätt att minska på belastningen. Man räknar med att gränsen för kostnadseffektiva åtgärder går vid 150 000 euro per ton fosfor.

Om reduceringsfisket lyckas så som planerat så kan det innebära att Finland lyckas nå de mål som vi förbundit oss till i HELCOM på ett kostnadseffektivt sätt. Därför är den här satsningen både intressant och viktig. Fångsten ska också utnyttjas på ett klokt sätt. Jag hoppas att metoder att förädla fisken inom livsmedelsproduktionen ska utvecklas. Ecocentria som arbetar med att befrämja användningen av närproducerad mat, och som också får ett tillägg av riksdagen, bör ta tillvara möjligheten att befrämja konsumtionen av närfångad fisk.

Riksdagen ökar också anslaget för oljebekämpningsberedskapen genom att reservera 800 000 euro för anskaffningen av oljebekämpningsbommar till havs. Med tanke på de enorma lasterna av olja som dagligen transporteras förbi vår kust, måste oljebekämpningen få en ännu större resursökningen inom de närmaste åren. Det är positivt att Östersjöländerna nu samarbetar inom ramen för ett EU-projekt för att förbättra oljebekämpningsberedskapen, men samarbetet måste förutom gemensamma övningar också handla om att stärka flottan av oljebekämpningsfartyg och mängden redskap.

Jag är mycket glad över att riksdagen lägger till sammanlagt 7 miljoner för utbyggnaden av vatten- och avloppsnätet. Den skrivning vi i riksdagen enades om innebär, och bör tol-kas av miljöministeriet och jord- och skogsbruksministeriet så, att också nya projekt kan inledas. Det är riksdagens vilja och riksdagens vilja måste respekteras.

Tal i plenum 17.12.2010

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Gruppanförande 13.4

Gruppanförande i debatten om statsrådets redogörelse om ramar för statsfinanserna
13.04.2010 kl. 16:25

Gruppanförande 8.4

Gruppanförande i responsdebatten om regeringens redogörelse om läget i Afganistan och Finlands deltagande i ISAF-operationen
09.04.2010 kl. 09:25

Gruppanförande 7.4

Regeringens förslag till tilläggsbudget
07.04.2010 kl. 17:00

Gruppanförande 18.2

Gruppanförande i debatten i anledning av regeringens redogörelse om Afghanistan
19.02.2010 kl. 09:20

Gruppanförande 9.2

Gruppanförande i riksdagsdebatten i anledning av statsministerns meddelande om regeringens politik
09.02.2010 kl. 13:45

Gruppanförande i responsdebatten om statsbudgeten för år 2010

Äntligen syns det ljus i ändan av tunneln! Enligt färska uppgifter från Statistikcentralen har bruttonationalprodukten svängt till tillväxt under årets tredje kvartal. Det samma gäller åtta av Finlands tio viktigaste exportländer. Men där slutar de goda nyheterna för dagen.
14.12.2009 kl. 13:45

Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!
24.11.2009 kl. 15:05