..och så startade det nya året 2011.

10.01.2011 kl. 09:29
Vecka 1


Vid årsskiftet talades det om ”liberalerna som ljudligt stängt dörren mot Nauclér”, att ”det finns en rätt betydande kritik mot Nauclérs insatser i Helsingfors”, det sades att det var ”många andra som också undrade var riksdagsledamoten höll hus. Så har det varit under stora delar av mandatperioden.”. Vidare kunde man läsa att ”Det finns flera frågetecken kring hennes insats.”. Inte nog med det ”Liberalerna har länge klagat på Nauclérs insatser”, ”Ålands socialdemokrater, Frisinnad samverkan och Liberalerna, samtliga partier som tidigare varit tydligt tveksamma till Elisabeth Nauclérs insatser i Helsingfors. Man har efterfrågat mer aktiviteter, mer dörröppnande och brobyggande, och tyckt att det brustit i kommunikationen.”. Eländes elände med andra ord. Skall det ses som början på det nya året eller slutet på det gamla? Jag väljer det senare alternativet och gör som kung Carl Gustaf vänder på bladet. Och vad hittar vi väl där?


Jo, en dag som rein og ubrukt står med blanke ark og farjestifter tel. Ledigheten från riksdagen är kort så här när det är valår och många lagar som skall bli klara innan vi tar paus den 8 mars. Förutom TV-inspelning kring frågan om riksdagsvalet hann det bli tre luncher utanför hemmet, en i ITiden, en på Klubbhuset Pelaren och en med Företagarföreningen. Alla med helt olika syften, och just därför en naturlig del av en riksdagsledamots vardag. Om verksamheten vid Klubbhuset Pelaren som bygger på de världsomfattande principer som går under namnet Fountain House efter platsen där de en gång kom till kan man bara säga INTRESSANT och IMPONERANDE.
Veckan avslutades med den vid det här laget så traditionella trettondagsfesten i glada vänners lag.


Framför oss i riksdagen och det politiska livet väntar inte bara grundlagsändringar utan också ekonomiska diskussioner på de mest skilda plan. Hur ser fortsättningen ut för Europa och euron? Har vi fler krisländer på kommande? Hur påverkar det oss? Vad blir resultatet av den s.k. Hetemäki kommitténs arbete? Vi var många som hade väntat länge på den och hoppats på något mer radikalt. Det är ingen tvekan om att systemet borde ändras, men räcker det här? Och får man ekvationen att gå ihop med de skattelättnader som föreslås, eller minskar vi bara vår konsumtion om det är där vi skall ta in det vi förlorar. Tyvärr tror jag för egen del inte att vi kommer att se det här förslaget genomföras, vilket på många områden kanske är det bästa, men vad gör vi nu? Och vad händer om samfundsskatten skall förändras på det sätt som föreslås i finansministeriets senaste utredning? Och hur påverkar det oss? Ja, den senare frågan ser jag som det mest oroande något som säkert står på åtgärdslistan.


I de åländska tidningarna tog Mia Hanström initiativ till en debatt kring en lagändring kring våldtäkt och sexualbrott, och även en namninsamling. De senaste händelserna på Åland har väckt oss som trott av vi lever i en relativt skyddad värld. I sammanhanget kan nämnas att i riksdagen behandlas just nu ett förslag till ändring av strafflagen som syftar till att stärka det straffrättsliga skyddet av sexuell självbestämmanderätt (RP 283/2010). Ärendet har just kommit till riksdagen och börjar nu behandlas i lagutskottet. Det uppfyller till vissa delar det som efterfrågats i de åländska tidningarna, men inte fullt ut. Det finns dock allt skäl att följa ärendets behandling i riksdagen innan man tar nya initiativ till ändringar.
 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15