Nauclér frågade statsministern om fredsmedling

04.02.2011 kl. 15:12
Ålands riksdagsledamot ställde en muntlig fråga till statsminister Mari Kiviniemi under torsdagens frågetimme. Nauclérs fråga berörde ett initiativ som statsministern har tagit inom området för fredsmedling och krishantering.

Nauclér frågade statsministern om fredsmedling

Ålands riksdagsledamot ställde en muntlig fråga till statsminister Mari Kiviniemi under torsdagens frågetimme. Nauclérs fråga berörde ett initiativ som statsministern har tagit inom området för fredsmedling och krishantering.

FRÅGA

Elisabeth Nauclér: Ärade herr talman, Finland har under de senaste åren framträtt som en expert inom fredsmedlingen och krishantering. Vi har flera institutioner med hög standard inom fredsmedling och krishantering: Crisis Management Centre i Kuopio, President Ahtisaaris organisation - Crisis Management Initiative, utrikesminister Stubb har tillsammans med utrikesminister Bildt föreslagits att det skulle inrättas idén om ett fredsinstitut på europeisk nivå kanske lite enligt modell från US Peace Institute i Washington. Dessutom finns Fredsinstitutet på Åland som tillsammans med utrikesministeriet medverkat till att göra lösningen av Ålandsfrågan känd som en del av Finlands brand.

Statsministern kallade i december till ett möte för att diskutera vilka som är de viktigaste elementen i fredsmedling och fredsbyggande och hur kan vi bäst samordna våra resurser, och om vi bör skapa någon ny enhet för ändamålet, eftersom det alltid finns rum för systematisering. Till mötet hade kallats representanter för alla politiska partier och även president Ahtisaari.

Och jag skulle nu vilja fråga statminister Kiviniemi hur har det fortsatta arbetet gått, finns det något att rapportera och vilka åtgärder kommer att vidtas under den närmaste framtiden på det här området.

SVAR

Statsminister Mari Kiviniemi: (översatt av Laura Lyly) Ärade Herr Talman, Det stämmer faktiskt att jag sammankallade ett möte med riksdagsgruppernas representanter till Villa Bjälbo där vi tillsammans kom till den slutsatsen att vi fortsätter med arbetet för fredsmedling, för att koordinera det bättre. Vi kom också överens om att det på utrikesministeriet görs en handlingsplan och handlingsstrategi, om hur vi i framtiden kommer att gå tillväga. Framför allt handlar det om att använda de resurser som redan finns, inte om att grunda nya institutioner eller att förstärka de som finns genom att öka finansieringen, staten har redan budgeterat för dessa frågor på flera moment.

Men ärendet framskrider faktiskt på det sättet att det förbereds en handlingsplan och strategi på utrikesministeriet, så att vi kan fortsätta att fatta beslut i de följande regeringarnas regeringsförhandlingar.

 

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35