Det 2:a parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen

24.02.2011 kl. 12:52
Det andra parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen arrangerades i Tromsö 22-23.2. Jag var på plats som ordförande för Östersjöparlamentarikerna (BSPC) och höll följande anförande:

The Northern Dimension brings together EU, Iceland, Norway and Russia as partners on an equal footing. This gives it a potential to pursue activities and produce results that are beneficial for the entire Northern Dimension area. It also underlines that the activities and cooperation within the Northern Dimension must be targeted on addressing concrete challenges, such as climate change, energy efficiency and maritime safety. We maintain that the Northern Dimension should be harmonized with the EU Strategy for the Baltic Sea Region.

At a recent briefing by the EU Commission to the BSPC on the Northern Dimension, we heard that it has evolved into a functional platform for regional cooperation in Northern Europe, housing a large number of practical initiatives and activities.

We have always been supportive of the Northern Dimension, precisely because we believe that any viable long-term solution to the challenges of the Northern region must involve all stakeholders in the region. We have followed the work of the Northern Dimension Environmental Partnership very closely, especially the environmental window which focuses on improving the ecology of the Baltic and Barents seas. The work has yielded very positive results, such as the waste water treatment plant in St Petersburg, but continued efforts are necessary.

We consider the HELCOM Baltic Sea Action Plan to be one of the main tools for the restoration of good ecological status of the Baltic Sea by 2021. The Northern Dimension Environmental Partnership has proven to be instrumental in achieving the objectives of the Action Plan.

The nuclear safety window, which aims at preventing and managing cross-border risks caused by nuclear waste and spent nuclear fuel, is vital. It is of utmost importance to sustain and develop projects within the Partnership to address those problems. We are happy to learn that the Northern Dimension Environmental Partnership Fund has recently been extended to continue its operation until 2017.

There are at least three kinds of actions in which parliamentarians bring an added value to Northern Dimension: we can listen to and give voice to the grassroots of our constituencies. We can drive political issues in our parliaments and relevant committees. And we can exert political pressure on governments to fulfill their commitments and obligations, and act as watchdogs to make sure they do.

At the end of the day, the value and success of the Northern Dimension will be judged by its capacity to improve the welfare – in a wide sense – of the citizens of the region. A policy wins credibility both from the sense of participation that citizens experience during its preparation and implementation, and from its ability to deliver tangible and positive results in people’s everyday life. A sincere and expanded dialogue with citizens, NGOs, civic organizations and others should therefore be an integral part of the implementation of the Northern Dimension.

Tal på the 2nd Northern Dimension Parliamentary Forum i Tromsö, Norge 22-23.2.2011

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15