Parlamentariskt samarbete i Östersjöregionen

06.04.2011 kl. 10:59
- Internationellt samarbete är nödvändigt för att vi skall kunna komma tillrätta med Östersjöregionens utmaningar, säger Christina Gestrin i en färsk intervju.

- Ett gott och framgångsrikt samarbete förutsätter i sin tur att alla länder i regionen kan samarbeta och bidra på en jämbördig basis. Samtidigt vill jag understryka att det internationella samarbete inte är ett ändamål i sig själv. Dess yttersta syfte är att åstadkomma konkreta förändringar och förbättringar i människornas vardag.

Christina har sedan hösten 2008 verkat som president i den parlamentariska Östersjökonferensen (Baltic Sea Parliamentary Conference, BSPC). BSPC höll sin första sammankomst i Helsingfors 1991, och omfattar numera ledamöter från samtliga nationella parlament, regionala parlament och parlamentariska organisationer i Östersjöregionen. Det gör organisationen till en unik politisk brygga mellan såväl EU- som icke-EU-länder runt Östersjön. Vid den 20:e Östersjökonferensen, som äger rum i Helsingfors i augusti 2011, kan man alltså fira två decennier av framgångsrikt politiskt samarbete.

I februari 2011 tilldelades Christina Lasse Wiklöfs Östersjöpris som ett erkännande av hennes hängivna arbete för Östersjöns miljö. - Jag är självfallet jätteglad och stolt över denna fina utmärkelse, säger Christina, men jag ser den också som en belöning till hela BSPC för det arbete vi lägger ner på att hantera regionens alla utmaningar.

- Vi parlamentariker har en viktig roll att spela i arbetet med att rädda miljön och främja utvecklingen i Östersjöregionen, menar Christina. Som folkvalda är vi först och främst medborgarnas ögon, öron och röster. Det är vårt ansvar att se till att deras farhågor, förhoppningar och förslag lyfts fram, och vi skall också verka för att hålla dem väl informerade om de diskussioner och överväganden som görs i de politiska processerna. Vi kan alltså medverka till att sprida information, bilda opinion, utöva politiskt tryck på regeringar och beslutsfattare så att planer och program följs av handling och resurser - och vi kan agera vakthundar för att se till att det som utlovats också blir gjort.

BSPC:s årliga konferens, som brukar samla drygt 200 politiker, tjänstemän, experter och företrädare för olika organisationer, mynnar alltid ut i en gemensam resolution, där parlamentarikerna i Östersjöregionen utrycker sina samlade ståndpunkter och politiska rekommendationer till regeringarna i regionen, till CBSS och till EU. - Vi sätter stort värde på det goda och konstruktiva samspel vi har med Östersjöstaternas råd (CBSS), som är ett samarbetsorgan för regeringarna i Östersjöregionen, och jag ser det som gynnsamt för utvecklingen i regionen säger Christina. - När jag på BSPC:s vägnar talade på statsministrarnas toppmöte i CBSS i Vilnius i juni 2010 underströk jag att alla de lovande initiativ och progra som sett dagens ljus under senare år måste förverkligas i praktisk handing och konkreta resultat för regionens invånare.

Miljöfrågorna har alltid haft en framskjuten plats på BSPC:s dagordning. - När man står på en klippa i skärgården och blickar ut över vårt gemensamma hav och både vet och ser att det håller på att kvävas av övergödning, att fiskbeståndet är på upphällningen, att kryssningsfartygen dumpar sitt avloppsvatten orenat rakt ut i havet, att fartygstrafiken blir alltmer intensiv, och att oljetransporterna bara ökar, då inser man att vi måste göra stora och ihållande ansträngningar för att återställa och skydda havsmiljön, betonar Christina.

- Därför har BSPC alltid gett sitt stöd till HELCOM:s handlingsplan för Östersjön, som vi betraktar som ett innovativt, konstruktivt och konkret verktyg för att återställa en god ekologisk balans i Östersjön år 2021, Vi var lite bekymrade i höstas över att det var flera länder i HELCOM som inte tagit fram nationella handlingsplaner, medger Christina, men på HELCOM:s högnivåmöte i Helsingfors i mars fick vi höra att de nu gjort det. - HELCOM kunde också redovisa flera framgånga vad gäller minskningen av utsläpp av kväve och fosfor, vilket naturligtvis är glädjande. Jobbet att rädda östersjön är dock långtifrån klart.

I BSPC använder man sig alltmer av tidsbegränsade och målinriktade politiska arbetsgrupper som kan ställa en viss fråga i skarp belysning och utarbeta gemensamma ställningstaganden och rekommendationer. - Vi har tidigare haft arbetsgrupper om övergödning och om energieffektivitet och klimatförändring, vilka varit verksamma både i den allmänna debatten och i det politiska beslutsfattandet, och jag ser dessa grupper som effektiva komponenter i det politiska maskineriet, tycker Christina.

EU:s östersjöstrategi är ett intressant och viktigt nytillskott i verktygslådan för att hantera Östersjöregionens utmaningar. - Det är bra att EU nu tar ett samlat grepp på Östersjöfrågorna och att man försöker att samordna de resurser man kan mobilisera för detta, säger Christina. - När jag som BSPC:s president hade tillfälle att hålla ett avslutande anförande på EU:s första forum för Östersjöstrategin, vilket samlade över 500 deltagare, lyfte jag upp några synpunkter som vi tycker är viktiga i och för strategins fortsatta utveckling: för det första är det av avgörande betydelse att alla aktörer i regionen, vare sig de tillhör EU eller ej, kan delta i arbetet på lika villkor; för det andra måste strategin kunna ge en klar och tydlig översikt över de ekonomiska resurser som finns för att ta initiativ och driva projekt, inte minst för att använda resurserna mer effektivt och för att de skall kunna utnyttjas av alla aktörer i regionen; för det tredje måste strategin ha hög trovärdighet och gedigen förankring bland medborgarna, vilket man kan uppnå genom bl a en äkta och fördjupad dialog med medborgarorganisationer.

- Det är intressant att notera att det egentligen inte tycks vara någon brist på ekonomiska resurser utan snarare på realistiska, genomförbara projekt, konstaterar Christina. - De projektutvecklingsfond som administreras av Nordiska investeringsbanken och Nordiska miljöfinansieringsbolaget, vilken tillkommit på initiativ av parlamentariker i Östersjöregionen, ser jag som en mycket användbar resurs för att uppmuntra och stödja tillkomsten av projekt och investeringar till gagn för regionens välmående och utveckling.

Det är viktigt att man tar ett helhetsgrepp på att utveckla de maritima och kustnära näringarna. En bättre samordning mellan olika sektorer kan medverka till ökad sjösäkerhet, lägre miljöbelastning och stärkt kapacitet att förebygga och hantera eventuella olyckor. - Vår arbetsgrupp om integrerad havspolitik har haft och har en omfattande dialog med experter inom sjötransport, sjösäkerhet och hamnväsendet för att få konreta underlag till de politiska rekommendationer som man kommer att lägga fram i augusti, säger Christina.

Miljöproblemen är inte den enda utmaning som Östersjöregionen står inför. I BSPC arbetar man också med en rad andra frågor som är av betydelse för regionens fortsatta utveckling och välmående. Det finns tyvärr fortfarande stora skillnader i ekonomisk bärkraft och social välfärd mellan olika delar av regionen, men till gengäld har den också en enorm potential att skapa gemensam tillväxt och välstånd genom samlade satsningar på näringslivssamarbete, forskning och utveckling, och genom att stärka den gemensamma arbetsmarknaden. Detta förutsätter att man främjar en ökad och gränsöverskridande rörlighet både för näringslivet och arbetskraften. - Det är oerhört viktigt att detta sker parallellt med en utveckling och etablering av gemensamma och rättvisa spelregler när det gäller t ex arbetsmarknads- och konkurrensvillkor, menar Christina. - BSPC har haft en arbetsgrupp som sysslat med dessa frågor och lagt fram en rad konkreta rekommendationer om hur man kan förbättra informationen om arbetsmarknaden, riva gränshinder och stimulera rörlighet utan att åsidosätta grundläggande rättigheter, regler och säkerhet på arbetsmarknaden.

En mycket allvarlig och bekymmersam skamfläck på regionen är den organiserade brottsligheten, i synnerhet den avskyvärda människohandeln för prostitution och tvångsarbete. Regeringar och ansvariga myndigheter måste ta till krafttag för att polis, åklagare, sociala förvaltningar och hjälporganisationer får resurser att bekämpa profitörerna och ta hand om offren. - Den organiserade brottsligheten underminerar samhällets sammanhållning, korrumperar rättsväsendet och administrationen, förvrider marknadens mekanismer och infiltrerar politiken, varnar Christina. Organiserad brottslighet är därför i grund och botten ett hot mot den demokratiska samhällsordningen och måste bekämpas med all kraft. BSPC:s arbetsgrupp om trafficking har engagerat sig hårt i dessa frågor, arrangerat flera hearings med experter från olika områden, och tryckt på regeringarna med framstötar och frågor om vad som görs för att skapa förutsättningar för en framgångsrik bekämpning av den organiserade brottsligheten.

Har då BSPC:s arbete gett några resultat? – Det är klart att politiska rekommendationer inte förverkligas över natten, man jag tycker nog att vi har ett genomslag. När parlamentariker från hela Östersjöregionen går samman och ställer väl underbyggda och förankrade krav på våra regeringar så är det klart att man lyssnar och att det får effekt i den politiska processen. BSPC betraktas som en kompetent och trovärdig spelare i Östersjöregionen, och framförallt, som jag nämnde i början, som en representant för människorna i regionen. På så vis kan vi ge vårt bidrag till att göra Östersjöregionen mer bärkraftig, välmående, attraktiv och säker, avslutar Christina.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30