Svenska riksdagsgruppens svar till Katainen

03.05.2011 kl. 13:00
Svenska riksdagsgruppen har svarat på regeringssonderare Jyrki Katainens frågor.

SVENSKA RIKSDAGSGRUPPENS SVAR
PÅ REGERINGSSONDERAREN JYRKI KATAINENS FRÅGOR 2.5.2011


1. Deltagande i regeringsbildningen

Är er riksdagsgrupp redo att utgående från resultatet i riksdagsvalet delta i förhandlingar för att bilda en majoritetsregering under ledning av Samlingspartiet?

På basis av sitt goda resultat i riksdagsvalet är Svenska riksdagsgruppen redo att delta i förhandlingarna för att bilda en majoritetsregering under ledning av Samlingspartiet.


2 a) Finansministeriet har bedömt att det för att trygga en hållbar offentlig ekonomi behövs ett överskott motsvarande 4 % av bruttonationalprodukten år 2015. Är er riksdagsgrupp redo att i regeringsprogrammet inkludera en handlingsplan som tryggar en hållbar offentlig ekonomi och en finansieringbas för välfärdssamhället och som realiseras under kommande regeringsperiod?

Svenska riksdagsgruppen är redo att fortsätta att utveckla vårt nordiska välfärdssamhälle för att den offentliga notan som vi överlämnar till kommande generationer inte ska växa för stor. Att hållbarheten i den offentliga ekonomin och finansieringsbasen för välfärdsamhället tryggas är en förutsättning för att utveckla samhället på lång sikt och vi är redo att i regeringsprogrammet inkludera ett beslut om en handlingsplan som syftar till detta mål.

b) Om svaret är ja, i vilken grad går det med hjälp av respektive följande alternativ och på konkreta nya sätt att påverka att en hållbar finansieringsposition uppnås (% av BNP eller miljarder)?

– genom nya åtgärder för att förlänga den yrkesverksamma tiden

Vi är redo att medverka till att förlänga den yrkesverksamma tiden på bl.a. följande sätt: Studier inleds tidigare genom att studiehandledningen och ansökningen till läroanstalter effektiveras. Utslagningen av unga förebyggs genom att det s.k. uppsökande ungdomsarbetet och ungdomsverkstadsverksamheten ytterligare effektiveras. Ork och trivsel i arbetet förbättras på sätt som överenskoms tillsammans med arbetsmarknadsorganisationerna. Satsningar görs i förebyggande arbets- och särskilt mentalhälsovård. Flexibla arbetstidsarrangemang tas i bruk och deltidspensionssystemet görs flexiblare så att det motsvarar både arbetstagarnas och arbetsgivarnas behov. Möjligheterna för deltidsarbetsföra (t.ex. handikappade) att jobba förbättras.

Dessutom är vi redo att överväga att avstå från den övre gränsen för lagstadgad pensioneringsålder så att möjligheterna att frivilligt förlänga den yrkesverksamma tiden ökar och arbetsmarknadssituationen förbättras för åldriga arbetstagare. Det viktigaste är inte att höja pensionsåldern utan den faktiska åldern för pensionering. Senare pensionering kan fortsättningsvis uppmuntras genom att pensionen gradvis stiger något.

Om dessa åtgärder gör att den genomsnittliga yrkesverksamma tiden kan förlängas med ett år under valperioden, kan deras positiva verkan på statsfinanserna uppskattas till omkring två miljarder per år.

– genom reform av kommun- och servicestrukturen

Reformen av kommun- och servicestrukturen ska fortsätta med fokus på servicestrukturerna och högre kostnadseffektivitet. Vi är i synnerhet redo att förenhetliga social- och hälsovårdsservicen och stärka det förebyggande arbetet. Då strukturerna utvecklas ska servicen säkras på båda nationalspråken. Mindre åldersgrupper kan i viss mån ge lägre utbildningskostnader, men inbesparingarna borde användas till att utveckla undervisningen. Strukturreformernas positiva verkan på totalkostnaderna kan på längre sikt uppgå till miljarder, men torde under denna valperiod stanna på under en miljard.


– genom åtgärder som främjar ekonomisk tillväxt och sysselsättning, till exempel skattereformer

Skattepolitiken bör främja ekonomisk tillväxt och företagande och därigenom sysselsättningen. För att förbättra det exportberoende Finlands konkurrensposition och trygga kapitalreserven borde samfundsskatten lindras. En skärpning av beskattningen av arbete borde undvikas. Varje arbetsinsats ska uppmuntras genom att flitfällor fortsättningsvis demonteras. Den offentliga arbetsförmedlingen bör effektiveras och utvecklas. Med hjälp av ekonomisk tillväxt och incitament till att arbeta kan staten enligt vår bedömning öka sina inkomster med ungefär två miljarder.

– genom åtgärder som stramar åt statens budgetekonomi (skatteskärpningar och utgiftsnedskärningar)

Genom disciplin i budgetutgifterna och en kritisk betraktelse och omfördelning av utgifter kan inbesparingar hittas. Det kan finnas inbesparingsobjekt åtminstone i den offentliga förvaltningens datahanteringsutgifter och bland företagsstöden. Den ekologiska skatteväxlingen ska fortsätta. Konsumtionsskatter, framför allt omsättningsskatten, höjs moderat – dock så att de som har de lägsta inkomsterna kompenseras med riktade åtgärder. Kapitalinkomstskatten ska likaså höjas. Åtgärderna för att stävja den grå ekonomin effektiveras. Genom att skärpa beskattningen, skära ner utgifter, motverka grå ekonomi och hålla en strikt budgetdisciplin uppnås en positiv verkan om cirka två miljarder.

c) Vad är en lämplig nivå för statsutgifterna och med vilken tidtabell bör regeringen åta sig att stävja den ökande skuldsättningen i statsekonomin?

Målet bör vara att nettoskuldsättningsbehovet så småningom minskar och är över vid slutet av valperioden. För att åtgärda hållbarhetsunderskottet behövs en tillräckligt konkret plan som sträcker sig över två valperioder, dock så att behövliga rambeslut fattas bindande redan under denna valperiod.


3.) Finlands EU-, utrikes- och säkerhetspolitiska linje

a) Vilka anser ni vara tyngdpunkterna för Finlands EU-, utrikes- och säkerhetspolitik?

b) Hur skulle ni även i fortsättningen trygga Finlands internationella ställning och inflytande i frågor som berör oss?

Som ett land beroende av export och av omvärlden ska Finland fortsätta med sin traditionella aktiva EU-, utrikes- och säkerhetspolitik. Fokusområdena är:

En aktiv roll i FN som innefattar att vi kandiderar till icke-permanent medlem i säkerhetsrådet för perioden 2013-2014, något som förutsätter att vi är trovärdiga och konsekventa i både bilateral och multilateral utvecklingspolitik, människorättspolitik och klimatpolitik och att vi aktivt åtar oss internationella uppgifter inom konfliktförebyggande, fredsbevarande och vid behov civil och militär krishantering. Regeringen ska säkra att anslagen utvecklas så att Finland nalkas det av FN uppställda 0,7-procentsmålet för biståndssamarbetet.

EU är en central referensram för Finlands utrikes- och säkerhetspolitik. EU:s yttre åtgärder ska utvecklas mot större enhetlighet. I viktiga internationella frågor och bl.a. i G20 ska en gemensam EU-ståndpunkt styra agerandet. Finland verkar aktivt för att främja frihandeln och fördjupa den inre marknaden så att ekonomisk tillväxt främjas. Finland bör utöva en aktiv och förutseende EU-politik som tryggar Finlands nationella intressen samt hela EU:s och i synnerhet euroområdets stabilitet. Finland har också nära samarbete med Nato inom ramen för dess partnerskapsprogram.

Finlands ordförandeskap 2011 i Nordiska ministerrådet skapar ett bra utgångsläge för att utöva en resultatrik nordisk politik och för att intensifiera samarbetet, även inom försvarspolitiken. Goda relationer bör tryggas med alla grannländer bl.a. för att genomföra EU:s Östersjöstrategi.

c) Är ni redo att godkänna att de åtaganden Finland redan gjort slutförs för att trygga stabiliteten, den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen i euroområdet och i Finland?

Svenska riksdagsgruppen är redo att godkänna att Finland slutför sina åtaganden för att trygga stabiliteten i euroområdet. Finland ska delta i både den temporära och den permanenta stabilitetsmekanismen och i bruket av dessa för att bistå euroländer som behöver hjälp. Av länder som beviljas lånegarantier ska det fortsättningsvis krävas en strikt finanspolitisk linje, budgetdisciplin och villkorlighet och att Internationella valutafondens anpassningsprogram efterföljs.

Ett stabilt euroområde är en förutsättning för att ekonomin, den ekonomiska tillväxten, företagens förutsättningar att verka och arbetsplatserna tryggas även i Finland. Detta kräver att kontinuiteten i Finlands aktiva och ansvarsfulla politik tryggas. Finland ska även stöda att den ekonomiska styrningen från EU:s sida stärks för att säkra att de gemensamma spelreglerna följs även i framtiden.


Helsingfors den 2 maj 2011

SFP

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15