Utlåtande om arbetsgruppens för medborgarinitiativ betänkande

04.07.2011 kl. 13:49
Svenska riksdagsgruppen ansluter sig till arbetsgruppens förslag om förfarandet då medborgarinitiativ inlämnas och behandlas. Gruppen understryker särskilt behovet av så kallad stark autentisering så att personer som ansluter sig till ett medborgarinitiativ på ett tillförlitligt sätt kan identifieras. Detta är viktigt med tanke på initiativinstrumentets legitimitet.

Däremot vill Svenska riksdagsgruppen fästa uppmärksamhet och problematisera frågan om kriterier för när ett medborgarinitiativ kan tas upp till behandling.

Arbetsgruppen fastslår på sidan 23 att grundlagen inte ställer upp några andra begränsningar på medborgarinitiativens innehåll än att de bör formas som förslag eller initiativ till lagstiftning. Arbetsgruppen anser därför att det räcker med att riksdagen och dess grundlagsutskott i samband med behandlingen av ett initiativ tar ställning till om det står i samklang med grundlagen och internationella konventioner som binder Finland.

Enligt den information Svenska riksdagsgruppen har, var grundlagskommitténs avsikt uttryckligen att kriterier skulle definieras i speciallagen, vilket alltså inte nu sker.

Kriterierna är i och för sig problematiska att definiera. Samklang med grundlagen vore en möjlighet, men principiellt kan man resonera så att även en ändring av grundlagen kan komma på fråga som medborgarinitiativ. Det samma gäller internationella konventioner som binder Finland, även Finlands anlutning till dem bör rent principiellt kunna ifrågasättas.


Men det finns principer som kunde betraktas som axiom. Till dem hör de grundläggande mänskliga och medborgerliga rättigheterna, sådana de definieras i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, den Europeiska konventionen om mänskliga rättigheter och EU:s grundstadga om medborgerliga rättigheter. Initiativ som strider mot de grundläggande mänskliga och medborgerliga rättigheterna borde inte alls ta upp till behandling.

Till de här rättigheterna hör inte minst principen om icke-diskriminering på basis av etnicitet, kön, ålder, språk, religion, sexuell läggning och så vidare. Initiativ som kränker dessa rättigheter borde inte alls tas upp till behandling i riksdagen.

Om inga kriterier skapas för medborgarinitiativens innehåll finns risken att instrumentets legitimitet urholkas, då diskriminerande initiativ i riksdagen rinner ut i sanden.

Svenska riksdagsgruppen önskar alltså att Justitieministeriet och Statsrådet i den fortsatta beredningen av arbetsgruppens lagförslag överväger att definiera de baskriterier som medborgarinitiativ bör uppfylla för att alls kunna tas till behandling.

Riksdagen, den 30 juni 2011


MIKAELA NYLANDER                                  BJÖRN MÅNSSON
Mikaela Nylander                                          Björn Månsson
Svenska riksdagsgruppens ordförande      Svenska riksdagsgruppens generalsekreterare

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Barn- och ungdomspolitiska redogörelsen

16.04.2002 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om medborgarengagemang

09.04.2002 kl. 00:00

Fusionen av Sonera och Telia

04.04.2002 kl. 00:00

Aktualitetsdebatt om nordiskt samarbete

22.03.2002 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

20.03.2002 kl. 00:00

Budgetramarna för år 2003

19.03.2002 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15