Nylander: Dags att fundera på alternativ till nuvarande Helibanan

10.10.2011 kl. 15:35
- Det står tämligen klart att den linjedragning för Helibanan som länge funnits i landskapsplanen för Östra Nyland inte får stöd inom Nylands förbund, konstaterar riksdagsledamot och Borgå stadsfullmäktiges ordförande Mikaela Nylander efter det att styrgruppen för landskapsplanen sammanträdde på måndagen.
- Eftersom stödet för linjedragningen saknas bör regionen östra Nyland nu snabbt omorientera sig och tillsammans med Nylands förbund utarbeta en ny strategi för hur kollektivtrafiken i framtiden skall skötas mellan huvudstadsregionen och östra Nyland.

- Den snabba spårbundna trafiken österut kommer med största sannolikhet i framtiden att gå via Helsingfors-Vanda flygfält. Detta innebär att vi måste godkänna att den snabba spårbundna trafiken österut inte betjänar arbetskraftspendlingen mellan vår region och huvudstadsregionen, säger Nylander.

- Landskapsstyrelsen kommer att fatta sitt principbeslut om linjedragningen på sitt möte den 24 oktober. Alla investeringar i infrastruktur bör ses som en helhet, vilket innebär att lösningarna som omfattar sträckan Helsingfors - Sibbo bör analyseras också ur ett vidare perspektiv.

- En mångsidig utredning där olika alternativ för hur arbetskraftspendlingen skall ordnas bör snabbt kunna presenteras. Annars är risken stor för att planerna på inflyttning till vår region inte uppfylls då befolkningstillväxten placeras vid kollektivtrafikleder. En alldeles speciell utmaning utgör förbindelsen från Borgå österut beträffande arbetskraftspendlingen till huvudstadsregionen. Om hela östra Nyland ska kunna utvecklas som helhet bör framtida lösningar också omfatta Lovisaregionen, poängterar Nylander.
SFP

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30