SFP lämnade in uttalade om ändring av fiskelagen

01.12.2011 kl. 18:26
Svenska folkpartiets ministergrupp, representerad av justitieminister Anna-Maja Henriksson i frånvaro av försvarsminister Stefan Wallin som är på EU-ministerrådsmöte, har idag gett ett uttalande till statsrådets protokoll. I uttalandet påpekar justitieministern att den idag godkända ändringen av fiskelagen kränker vattenägarnas rättigheter. SFP:s ministergrupp kräver att lagändringen granskas av riksdagens grundlagsutskott.
Grundlagsutskottet har i ett tidigare utlåtande i frågan uttryckligen påpekat att ifall man utvidgar den allmänna fiskerätten till att gälla fiske under organiserade exkursioner på annans fiskevatten, krävs tillstånd från vattenägaren. SFP förutsätter också att jord- och skogsbruksministeriet och Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) följer upp fisketurismens inverkan på vattenägarnas och fiskerättsinnehavarnas rättigheter.
Lagändringen i ett nötskal

Statsrådet föreslår för riksdagen att lagen om fiske ändras. I korthet innebär ändringen att NTM-centralerna kan bevilja en fisketurismföretagare rätt att ordna fiskeexkursioner inom NMT-centralens verksamhetsområde. Fisketurismföretagaren bör avlägga en avgift på 100 euro per varje län inom vilket företagaren ordnar fiskeexkursioner. NTM- centralen kan till lovet tillfoga villkor som beaktar regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. NTM-centralen bör årligen inhämta ett utlåtande från fiskeområdet gällande omständigheter som kan ha betydelse för regionala fiskebegränsningar och dagliga fångstkvoter. Lovet kan dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Bakgrund

Lagförslaget har varit under beredning en längre tid. Under förra valperioden fick en lagmotion över 100 underskrifter i riksdagen och därför började jord- och skogsbruksministeriet förbereda en lagändring.

Ett utkast till regeringsproposition behandlades hösten 2009 och vintern 2010, men dessa förslag drogs bort tack vare SFP:s politiska arbete. SFP har bland annat upprepade gånger poängterat att förslaget står i strid med grundlagens 15§ om egendomsskydd.

Det politiska trycket på en lagförändring har varit stort från fisketurismnäringens sida. SFP har ansett att det mest logiska vore att denna fråga skulle behandlas i samband med helhetsreformen av fiskelagstiftningen. Tyvärr har SFP inte fått stöd för denna åsikt och under regeringsförhandlingarna intogs följande formulering i regeringsprogrammet: "Fiskeguiders verksamhet ska tryggas genom en snabb ändring av lagen om fiske i syfte att möjliggöra fisketurism, samtidig som situationen för vattenområdenas ägare också beaktas."

Beredningsprocessen

Under beredningsprocessen har SFP lyckats förhandla fram en del betydande förbättringar i lagförslaget:

Loven. I den första versionen av propositionen fanns inga krav på att fiskeguiderna skulle ha behövt lov. Hade de första utkasten gått igenom, hade turismföretagarna alltså fritt fått idka näringsverksamhet på andras vatten. NTM-lovförfarandet tillkom efter SFP:s krav på en reglering. Fiskeguidens lov är femårigt och kan också dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Antalet deltagare på exkursionerna. Enligt nuvarande lagförslag är maximideltagarantalet för en fiskeexkursion sex personer. SFP har lyckats förhandla ner deltagarantalet från tidigare 12 personer.

Avgift. SFP har lyckats förhandla fram en avgift på 100 euro per län som fiskeföretagarna bör avlägga. Trots det ringa beloppet, är det en förbättring jämfört med att det tidigare inte alls fanns krav på avgifter.

Utlåtande från fiskeområdena. Enligt det nuvarande lagförslaget bör NTM-centralerna årligen inhämta ett utlåtande av fiskeområdena gällande omständigheter som kan ha inverkan på regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. I tidigare utkast fanns inga krav på att höra fiskeområdena om fiskeguidernas verksamhet.

SFP har under hela beredningsprocessen hävdat att det nu godkända lagförslaget inskränker vattenägarnas rättigheter att självständigt bestämma över sina fiskevatten. Ytterligare försätter lagändringen två yrkesgrupper i ojämlika positioner: yrkesfiskare bör även i fortsättningen ha fiskerättsinnehavarens tillstånd att fiska, medan en fiskeguide inte behöver tillstånd direkt från vattenägaren.

På grund av det mycket starka stödet för fritidsfisket i riksdagen; den förpliktande skrivelsen i regeringsprogrammet om att fiskeguidefrågan bör lösas snabbt och på grund av bristen på stöd från de andra partierna, stod det nu klart att det inte längre fanns reella möjligheter att stoppa lagändringen i regeringen. Därför vill SFP att riksdagens grundlagsutskott noggrant granskar propositionen.

SFP

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15