SFP lämnade in uttalade om ändring av fiskelagen

01.12.2011 kl. 18:26
Svenska folkpartiets ministergrupp, representerad av justitieminister Anna-Maja Henriksson i frånvaro av försvarsminister Stefan Wallin som är på EU-ministerrådsmöte, har idag gett ett uttalande till statsrådets protokoll. I uttalandet påpekar justitieministern att den idag godkända ändringen av fiskelagen kränker vattenägarnas rättigheter. SFP:s ministergrupp kräver att lagändringen granskas av riksdagens grundlagsutskott.
Grundlagsutskottet har i ett tidigare utlåtande i frågan uttryckligen påpekat att ifall man utvidgar den allmänna fiskerätten till att gälla fiske under organiserade exkursioner på annans fiskevatten, krävs tillstånd från vattenägaren. SFP förutsätter också att jord- och skogsbruksministeriet och Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) följer upp fisketurismens inverkan på vattenägarnas och fiskerättsinnehavarnas rättigheter.
Lagändringen i ett nötskal

Statsrådet föreslår för riksdagen att lagen om fiske ändras. I korthet innebär ändringen att NTM-centralerna kan bevilja en fisketurismföretagare rätt att ordna fiskeexkursioner inom NMT-centralens verksamhetsområde. Fisketurismföretagaren bör avlägga en avgift på 100 euro per varje län inom vilket företagaren ordnar fiskeexkursioner. NTM- centralen kan till lovet tillfoga villkor som beaktar regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. NTM-centralen bör årligen inhämta ett utlåtande från fiskeområdet gällande omständigheter som kan ha betydelse för regionala fiskebegränsningar och dagliga fångstkvoter. Lovet kan dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Bakgrund

Lagförslaget har varit under beredning en längre tid. Under förra valperioden fick en lagmotion över 100 underskrifter i riksdagen och därför började jord- och skogsbruksministeriet förbereda en lagändring.

Ett utkast till regeringsproposition behandlades hösten 2009 och vintern 2010, men dessa förslag drogs bort tack vare SFP:s politiska arbete. SFP har bland annat upprepade gånger poängterat att förslaget står i strid med grundlagens 15§ om egendomsskydd.

Det politiska trycket på en lagförändring har varit stort från fisketurismnäringens sida. SFP har ansett att det mest logiska vore att denna fråga skulle behandlas i samband med helhetsreformen av fiskelagstiftningen. Tyvärr har SFP inte fått stöd för denna åsikt och under regeringsförhandlingarna intogs följande formulering i regeringsprogrammet: "Fiskeguiders verksamhet ska tryggas genom en snabb ändring av lagen om fiske i syfte att möjliggöra fisketurism, samtidig som situationen för vattenområdenas ägare också beaktas."

Beredningsprocessen

Under beredningsprocessen har SFP lyckats förhandla fram en del betydande förbättringar i lagförslaget:

Loven. I den första versionen av propositionen fanns inga krav på att fiskeguiderna skulle ha behövt lov. Hade de första utkasten gått igenom, hade turismföretagarna alltså fritt fått idka näringsverksamhet på andras vatten. NTM-lovförfarandet tillkom efter SFP:s krav på en reglering. Fiskeguidens lov är femårigt och kan också dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Antalet deltagare på exkursionerna. Enligt nuvarande lagförslag är maximideltagarantalet för en fiskeexkursion sex personer. SFP har lyckats förhandla ner deltagarantalet från tidigare 12 personer.

Avgift. SFP har lyckats förhandla fram en avgift på 100 euro per län som fiskeföretagarna bör avlägga. Trots det ringa beloppet, är det en förbättring jämfört med att det tidigare inte alls fanns krav på avgifter.

Utlåtande från fiskeområdena. Enligt det nuvarande lagförslaget bör NTM-centralerna årligen inhämta ett utlåtande av fiskeområdena gällande omständigheter som kan ha inverkan på regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. I tidigare utkast fanns inga krav på att höra fiskeområdena om fiskeguidernas verksamhet.

SFP har under hela beredningsprocessen hävdat att det nu godkända lagförslaget inskränker vattenägarnas rättigheter att självständigt bestämma över sina fiskevatten. Ytterligare försätter lagändringen två yrkesgrupper i ojämlika positioner: yrkesfiskare bör även i fortsättningen ha fiskerättsinnehavarens tillstånd att fiska, medan en fiskeguide inte behöver tillstånd direkt från vattenägaren.

På grund av det mycket starka stödet för fritidsfisket i riksdagen; den förpliktande skrivelsen i regeringsprogrammet om att fiskeguidefrågan bör lösas snabbt och på grund av bristen på stöd från de andra partierna, stod det nu klart att det inte längre fanns reella möjligheter att stoppa lagändringen i regeringen. Därför vill SFP att riksdagens grundlagsutskott noggrant granskar propositionen.

SFP

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35