SFP lämnade in uttalade om ändring av fiskelagen

01.12.2011 kl. 18:26
Svenska folkpartiets ministergrupp, representerad av justitieminister Anna-Maja Henriksson i frånvaro av försvarsminister Stefan Wallin som är på EU-ministerrådsmöte, har idag gett ett uttalande till statsrådets protokoll. I uttalandet påpekar justitieministern att den idag godkända ändringen av fiskelagen kränker vattenägarnas rättigheter. SFP:s ministergrupp kräver att lagändringen granskas av riksdagens grundlagsutskott.
Grundlagsutskottet har i ett tidigare utlåtande i frågan uttryckligen påpekat att ifall man utvidgar den allmänna fiskerätten till att gälla fiske under organiserade exkursioner på annans fiskevatten, krävs tillstånd från vattenägaren. SFP förutsätter också att jord- och skogsbruksministeriet och Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) följer upp fisketurismens inverkan på vattenägarnas och fiskerättsinnehavarnas rättigheter.
Lagändringen i ett nötskal

Statsrådet föreslår för riksdagen att lagen om fiske ändras. I korthet innebär ändringen att NTM-centralerna kan bevilja en fisketurismföretagare rätt att ordna fiskeexkursioner inom NMT-centralens verksamhetsområde. Fisketurismföretagaren bör avlägga en avgift på 100 euro per varje län inom vilket företagaren ordnar fiskeexkursioner. NTM- centralen kan till lovet tillfoga villkor som beaktar regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. NTM-centralen bör årligen inhämta ett utlåtande från fiskeområdet gällande omständigheter som kan ha betydelse för regionala fiskebegränsningar och dagliga fångstkvoter. Lovet kan dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Bakgrund

Lagförslaget har varit under beredning en längre tid. Under förra valperioden fick en lagmotion över 100 underskrifter i riksdagen och därför började jord- och skogsbruksministeriet förbereda en lagändring.

Ett utkast till regeringsproposition behandlades hösten 2009 och vintern 2010, men dessa förslag drogs bort tack vare SFP:s politiska arbete. SFP har bland annat upprepade gånger poängterat att förslaget står i strid med grundlagens 15§ om egendomsskydd.

Det politiska trycket på en lagförändring har varit stort från fisketurismnäringens sida. SFP har ansett att det mest logiska vore att denna fråga skulle behandlas i samband med helhetsreformen av fiskelagstiftningen. Tyvärr har SFP inte fått stöd för denna åsikt och under regeringsförhandlingarna intogs följande formulering i regeringsprogrammet: "Fiskeguiders verksamhet ska tryggas genom en snabb ändring av lagen om fiske i syfte att möjliggöra fisketurism, samtidig som situationen för vattenområdenas ägare också beaktas."

Beredningsprocessen

Under beredningsprocessen har SFP lyckats förhandla fram en del betydande förbättringar i lagförslaget:

Loven. I den första versionen av propositionen fanns inga krav på att fiskeguiderna skulle ha behövt lov. Hade de första utkasten gått igenom, hade turismföretagarna alltså fritt fått idka näringsverksamhet på andras vatten. NTM-lovförfarandet tillkom efter SFP:s krav på en reglering. Fiskeguidens lov är femårigt och kan också dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Antalet deltagare på exkursionerna. Enligt nuvarande lagförslag är maximideltagarantalet för en fiskeexkursion sex personer. SFP har lyckats förhandla ner deltagarantalet från tidigare 12 personer.

Avgift. SFP har lyckats förhandla fram en avgift på 100 euro per län som fiskeföretagarna bör avlägga. Trots det ringa beloppet, är det en förbättring jämfört med att det tidigare inte alls fanns krav på avgifter.

Utlåtande från fiskeområdena. Enligt det nuvarande lagförslaget bör NTM-centralerna årligen inhämta ett utlåtande av fiskeområdena gällande omständigheter som kan ha inverkan på regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. I tidigare utkast fanns inga krav på att höra fiskeområdena om fiskeguidernas verksamhet.

SFP har under hela beredningsprocessen hävdat att det nu godkända lagförslaget inskränker vattenägarnas rättigheter att självständigt bestämma över sina fiskevatten. Ytterligare försätter lagändringen två yrkesgrupper i ojämlika positioner: yrkesfiskare bör även i fortsättningen ha fiskerättsinnehavarens tillstånd att fiska, medan en fiskeguide inte behöver tillstånd direkt från vattenägaren.

På grund av det mycket starka stödet för fritidsfisket i riksdagen; den förpliktande skrivelsen i regeringsprogrammet om att fiskeguidefrågan bör lösas snabbt och på grund av bristen på stöd från de andra partierna, stod det nu klart att det inte längre fanns reella möjligheter att stoppa lagändringen i regeringen. Därför vill SFP att riksdagens grundlagsutskott noggrant granskar propositionen.

SFP

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30