Spörsmål om skattebyråernas kundbetjäning

23.03.2012 kl. 13:02
I ett skriftligt spörsmål till regeringen lyfter Thomas Blomqvist (SFP) och Ulla-Maj Wideroos (SFP) upp vikten av skattebyråernas kundbetjäning. De tar fasta på skattekontorens tillgänglighet och behovet att trygga den svenskspråkiga servicen i den kommande omställningen.
Inom Skatteförvaltningen ser man som bäst över sitt nätverk av verksamhetsställen. Man har preliminärt kartlagt de kontor som dras in eller där kundbetjäningen försvinner helt, liksom de kontor vars öppettider märkbart kommer att reduceras. Till exempel skattekontoret i Närpes riskerar stängas helt, medan skattekontoren i Raseborg och Jakobstad endast kommer att hålla öppet för kundbetjäning två dagar i veckan.- Trots att Skatteförvaltningen har utvecklat sin service så att allt fler tjänster finns tillgängliga på nätet eller kan skötas per telefon, utgör kundbetjäningen på skattekontoren fortfarande en viktig del av Skatteförvaltningens serviceutbud, påpekar Wideroos.

För alla dem som av en eller annan orsak inte sköter sina ärenden per telefon eller över nätet, måste det fortfarande vara möjligt att få betjäning vid ett skattekontor som är beläget inom rimligt avstånd. Det är även mycket viktigt att se till att den svenskspråkiga servicen inte försämras som ett resultat av den stora omställning som nu är på gång.

- Målsättningen att förbättra Skatteförvaltningens effektivitet och produktivitet får inte ske på servicenivåns bekostnad, avslutar Blomqvist.
SFP

Gruppanföranden

Gruppanförande om den nya regeringens program

25.06.2003 kl. 00:00

Responsdebatt om budgetramarna 2003-2007

18.06.2003 kl. 00:00

Budgetramarna och tilläggsbudgeten 2003

27.05.2003 kl. 00:00

Interpellationen om regeringens öppenhet

13.05.2003 kl. 01:59

Gruppanförande om regeringsprogrammet

23.04.2003 kl. 00:00