Spörsmål om skattebyråernas kundbetjäning

23.03.2012 kl. 13:02
I ett skriftligt spörsmål till regeringen lyfter Thomas Blomqvist (SFP) och Ulla-Maj Wideroos (SFP) upp vikten av skattebyråernas kundbetjäning. De tar fasta på skattekontorens tillgänglighet och behovet att trygga den svenskspråkiga servicen i den kommande omställningen.
Inom Skatteförvaltningen ser man som bäst över sitt nätverk av verksamhetsställen. Man har preliminärt kartlagt de kontor som dras in eller där kundbetjäningen försvinner helt, liksom de kontor vars öppettider märkbart kommer att reduceras. Till exempel skattekontoret i Närpes riskerar stängas helt, medan skattekontoren i Raseborg och Jakobstad endast kommer att hålla öppet för kundbetjäning två dagar i veckan.- Trots att Skatteförvaltningen har utvecklat sin service så att allt fler tjänster finns tillgängliga på nätet eller kan skötas per telefon, utgör kundbetjäningen på skattekontoren fortfarande en viktig del av Skatteförvaltningens serviceutbud, påpekar Wideroos.

För alla dem som av en eller annan orsak inte sköter sina ärenden per telefon eller över nätet, måste det fortfarande vara möjligt att få betjäning vid ett skattekontor som är beläget inom rimligt avstånd. Det är även mycket viktigt att se till att den svenskspråkiga servicen inte försämras som ett resultat av den stora omställning som nu är på gång.

- Målsättningen att förbättra Skatteförvaltningens effektivitet och produktivitet får inte ske på servicenivåns bekostnad, avslutar Blomqvist.
SFP

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37