Uttalande om vården från riksdagsgruppens sommarmöte

23.08.2012 kl. 13:27
De äldre måste få vård enligt vars och ens individuella behov. I debatten om bindande personaldimensionering i äldrevården talas det förbi varandra. Också Svenska riksdagsgruppen vill lagstadga om personaldimensioneringen, men det får inte ske så att en enda, generell norm blir bindande för all anstaltsvård, oberoende av faktiska vårdbehov och vårdplatsens karaktär. En enkelspårig miniminorm blir lätt en maximinorm.
Personaldimensioneringen bör bindas till kvalitetskrav.  Högst bland dem finns det individuella vårdbehovet, som kan variera stort. Vårdanstalterna är också olika till sin natur, allt från demensavdelningar till ett seniorboende med begränsad service. Personalbehovet varierar därför, det också.

Svenska riksdagsgruppen vill också ha mera resurser för närståendevården och hemvården. Satsningarna på institutionsvård får inte gå ut över vården i hemmen. Den förebyggande vården kräver resurser, den sparar på sikt stora pengar. Budgetanslagen för äldrevården måste därför ses som den helhet de är.

Då hälso- och sjukvårdsstrukturerna ska reformeras måste utgångspunkten enligt Svenska riksdagsgruppen vara att inte slå sönder väl fungerande vårdenheter och samarbetsformer. Det är otänkbart att överföra all specialsjukvård på de enskilda kommunernas ansvar – så stora kommuner vill vi inte ha. Där samarbetet mellan kommuner redan nu fungerar väl och tryggar en kvalitativt högtstående hälso- och sjukvård bör det respekteras. De mindre sjukhusen hotas också av minister Guzenina-Richardsons planer på att ändra jourreglerna. Hälsocentralerna är grundbulten i hälso- och sjukvården.

Svenska riksdagsgruppen påminner även om att behovet av vård på svenska kräver särlösningar. I ingen händelse får strukturreformerna försvaga möjligheterna att få vård på modersmålet.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35