Regeringsprogrammet förpliktigar inte Finland till finansmarknadsskatt

03.10.2012 kl. 07:00
Riksdagsledamot Stefan Wallin (SFP) anser inte, att Finland ensidigt skall införa en finansmarknadsskatt om inte våra värsta konkurrentländertar den i bruk. Ensidigt införd kunde en sådan skatt äventyra både finansbolagens vilja att stanna i Finland liksom aktiviteten på den redan nu trängda värdepappersbörsen. Finland måste tvärtom göra allt för att erbjuda en möjligast dynamisk verksamhetsmiljö för finansbranschen, företagen i allmänhet och för aktiespararna. Eller vill vi att finansbolagen flyttar till skatteparadis istället, säger Wallin i ett pressmeddelande på onsdagen.

Wallin säger, att regeringsprogrammet inte utgör något urberg när det gäller Finlands ståndpunkt till den planerade finansmarknadsskatten. Programmet säger att ”Finland påskyndar ibruktagandet av en internationell finansmarknadsskatt på ett så stort geografiskt område som möjligt. Målet är en global skall, men i första hand kan också ett system, som tas i bruk enbart inom EU komma i fråga”.

- Idag vet vi att en global finansmarknadsskatt inte är i sikte medan inte heller den skatt, som planeras inom EU, kommer att bli tillräckligt heltäckande ur Finlands synvinkel. Ifall våra närmaste grannländer såsom Sverige inte inför skatten skall Finland under inga omständigheter såga av den gren man sitter på. Att klamra sig fast vid regeringsprogrammet haltar alltså i detta fall. ”Kan” betyder inte ”måste”. Om inte kartan stämmer överens med terrängen måste man tro på terrängen, säger Wallin, som i sin egenskap av SFP-ordförande förhandlade om regeringsprogrammet på sommaren 2011.

Wallin anser också att man bör lyssna på hur finansbolag såsom OP-Pohjola och Sampo bedömer en finansmarknadsskattens effekter på branschens förutsättningar i Finland. Att införa skatten och sedan upphäva den ifall effekterna blir negativa är en ohållbar skattepolitik i litet land, som behöver mera investeringar, förutsägbarhet,   företag, aktivitet, stabilitet och mera arbetsplatser, inte mindre, säger Wallin.

SFP

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35