Wallin påpekar att flera upphandlingar lett till att ett äldre fartyg med sämre driftssäkerhet ersatt ett nyare fartyg, som praktiskt taget skräddarsytts för en rutt och trafikerat den länge till skärgårdsbornas och övriga användares belåtenhet.
- En orsak till detta slutresultat är att priset kommit att spela en alltför stor roll då upphandlingskritierna tolkats, vilket också Statens revisionsverk påpekat i sin berättelse redan 2009. Dessutom har NTM-centralen i vissa fall ändrat på upphandlingskriterierna mitt under pågående upphandling, vilket också påverkat slutresultatet, säger Wallin.Wallin säger att finansministeriet veterligen beodrat NTM-centralen att inte ingå längre avtal än 3-5 år trots att kommunikationsministeriets egna expertrapporter rekommenderat avtalsperioder på 10-15 år. Detta har lett till att operatörerna inte vill investera i nytt tonnage utan erbjuder äldre och sämre fartyg, som i praktiken har sänkt servicenivån.
Regeringen har tre veckor på sig att besvara Wallins skriftliga spörsmål.