Regionförvaltningsreformen

05.03.2013 kl. 15:12
Gruppanförande 5.3 2013 hållet av riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos. Tema: Statsrådets redogörelse till riksdagen om verkställandet och utfallet av regionförvaltningsreformen

Ärade talman,

Den genomgripande målsättningen för regionförvaltningsreformen, var, som det påpekas i redogörelsen, att åstadkomma en medborgarvänlig och kundorienterad regionförvaltning. Målet var också att bland annat förstärka och utöka landskapsförbundens roll och ställning i regionutvecklingsarbetet.

Det är mot denna bakgrund som riksdagen nu bör ta ställning till redogörelsen och till hur väl projektet lyckats hittills. Det är mot bakgrunden att förvaltningen ska finnas till för att administrera de gemensamma resurserna för att tjäna brukarna som riksdagagen i dag ska debattera hur väl denna betydande reform lyckats med sitt ändamål.

Att statsrådet nu kommit med en redogörelse är viktigt för att vi ska kunna skapa oss en helhetsbild av reformen och ge oss möjlighet att dra slutsatser om vad som fungerat och vad som kunde fungera bättre i framtiden. Den bild som framstår av redogörelsen är av en reform som fortfarande behöver avsevärda förbättringar för att uppnå målsättningarna.

Ärade talman,

Styrningen av regionförvaltningen är nära förknippad med hur väl servicen förverkligas. Ett av de stora problemen med reformen har, som också redogörelsen konstaterar, varit dröjsmålen vid behandlingen av miljötillståndsärenden inom regionförvaltningsverken. Detta är allvarligt med tanke på de sökandes rättsskydd och de praktiska konsekvenserna av de alltför långa väntetiderna. Kunskapen om den regionala verkligheten ligger på landskapsnivå, och då är det naturligtvis viktigt att landskapsprogrammens tyngd är stor. I nuvarande läge kan man fråga sig om samarbetet mellan landskapsförbunden och NTM-centralerna lett till att landskapsprogrammen haft en så stor tyngd som de borde ha. Man kan fråga sig om regionförvaltningsmyndigheternas strategier i tillräckligt hög grad motsvarar de reella regionala behoven, eller om de ofta utgår från politiska målsättningar på central nivå.

Det är också viktigt att fästa uppmärksamhet vid sambandet mellan de strategiska resultatavtalens mål. I nuläge förutsätts NTM-centralerna nå högt uppställda mål samtidigt som faktumet att resurserna är knappa gör det svårt att uppnå målsättningarna. Den direkta konsekvensen är bland annat svårigheter att behandla just nämnda miljötillstånd i tillräckligt snabb ordning. Förutom problemen relaterat till rättsskydd har dröjsmålen också både nationalekonomiska och privatekonomiska konsekvenser. Problemen ska åtgärdas och de tillgängliga resurserna måste räcka till för att tillgodose kundernas behov.

Då det gäller miljöförvaltningen som helhet förekommer det i redogörelsen också förslag till förändringar. Utredningsperson Rauno Saari föreslår att resurserna inom den regionala miljöförvaltningen överförs till NTM-centralerna. Detta för att likrikta verksamheten och underlätta den inbördes informationen. Däremot påpekar utredare Riitta Rainio att en koncentrering av de regionala miljöuppgifterna till en myndighet, antingen regionförvaltningsverket eller NTM-centralen, inte nämnvärt skulle effektivisera skötseln av ärendena. Problemet är också att det inom NTM-centralen kan finnas sinsemellan motstridiga mål tillexempel mellan miljö-och näringspolitiken. Att i detta läge börja flytta miljötillstånden skulle med största sannolikhet vara en olycklig idé. Det är avsevärt bättre att miljö- och vattenrättsliga tillstånd behandlas av en oberoende myndighet och inte underställas den myndighet som har till uppgift att övervaka statens miljö-övervaknings- och tillämpningsintressen.

I synnerhet med tanke på de uttalade målsättningarna att förstärka landskapsförbundens roll är det viktigt att granska om detta verkligen skett genom att som redogörelsen konstaterar stärka landskapsprogrammets och genomförandeplanens verkningsfullhet i relation till myndigheterna. Erfarenheterna visar att det på just denna punkt finns utrymme att förbättra så att landskapens inflytande stärks.

Ärade talman,

Eftersom den genomgående målsättningen för reformen är att trygga medborgarvänlig förvaltning, vill Svenska riksdagsgruppen lyfta fram bristerna i hur servicen på svenska förverkligas i praktiken. Språkbarometern från år 2012 talar klarspråk. Enligt resultaten fick NTM-centralerna det lägsta vitsordet av alla statliga myndigheter av de svenskspråkiga tillfrågade. Skillnaden mellan de finskspråkiga och svenskspråkiga kunderna var alltför stor för att kunna bemötas med en axelryckning: då de finskspråkiga gav vitsordet 8,7 gav de svenskspråkiga kunderna vitsordet 6,8. Det visar åtminstone två saker. För det första indikerar det att effekterna av att flytta de huvudsakliga verksamhetsställena för ansvarsområdena för miljön och naturresurserna samt trafiken och infrastrukturen i Södra Österbotten från Vasa till Seinäjoki varit bekymmersamma. För det andra att den svenska servicen nu inte är i försvarbart skick. För att reformen verkligen ska motsvara målsättningarna, är det inte acceptabelt att den svenskspråkiga servicen inte fungerar på samma nivå som den finskspråkiga servicen.

Bland de utvecklingsförslag som nämns i redogörelsen vill Svenska riksdagsgruppen också lyfta fram speciellt frågan om magistraternas styrning. Styrningen skulle bli enhetligare om den skulle ske av ett verk med regionala enheter som styrdes direkt från riksnivå, alltså magistraterna ska inte införlivas med andra myndigheter på regional nivå.

Vi vill också påpeka att en utvärdering av regionförvaltningsverkens antal och regionala fördelning inte i dagens läge är aktuell. Regionalförvaltningens effektivitet skulle snarast förbättras genom att se till personalens välbefinnande ännu bättre uppmärksammades i reformen.

Ärade talman,

Svenska riksdagsgruppen anser det finns mycket att förbättra i det fortsatta arbetet med utvecklandet av regionalförvaltningen. På basen av redogörelsen förefaller det som om den genomgående tanken, att åstadkomma en medborgarvänlig och kundorienterad regionalförvaltning, är ännu inte verklighet till alla delar. De långa väntetiderna för att få miljötillstånd och den bristfälliga servicen på svenska är två exempel på detta. För att uppnå förbättringar förutsätter Svenska riksdagsgrupen att man nu koncentrerar sig på att med tillgängliga resurser effektivera förvaltningen så att bristerna åtgärdas.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatten om om redogörelsen gällande EU:s grundfördrag

Jag vill börja med att göra några saker fullständigt klara. Inom Svenska riksdagsgruppen tror vi på den Europeiska Unionen! Vi är övertygade om att Finland mår bättre, och att vi har klarat oss bättre som medlem i unionen än om vi hade valt att stå utanför. Utan medlemskap i EU hade det varit ännu svårare att övervinna depressio-nen på 1990-talet, sade Astrid Thors.
10.05.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om åldringsvården

Vad finns staten till för? Jo, enligt Svenska riksdagsgruppen har statsapparaten till uppgift att träda in i de livsskeden som individen inte klarar sig på egen hand. Därför anser vi att staten skall koncentrera sig på att stöda individen under hennes första och sista år. Finland har ett bra lagstadgat stöd för våra åldringar. Men lagtexten är inte mycket värd om den inte omsätts i praktiken, sade Pehr Löv.
04.05.2006 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00

Redogörelsen om detaljhandelns struktur och utveckling

Det är rätt vanligt att folk idag beklagar sig över både internationaliseringen och globaliseringen. Ofta framställs dessa som nya och obehagliga fenomen för Finland. Jag frågar mig om man då har glömt sitt eget lands historia och bakgrund, sade Roger Jansson i sitt gruppanförande.
26.04.2006 kl. 00:00

Regeringens budgetramar 2007-2011

Rapporteringen och slutsatserna från regeringens budgetramförhandlingar varierar beroende vem man lyssnar på. Dels har det talat om regeringskris och avgångar, dels om konstruktiva diskussioner. Kontentan är ändå den, att regeringen kom överens om att ge fortsatt stöd till lantbruk och landsbygd också efter att EU-stöden skärs ned. Exakta eurobelopp kan givetvis inte slås fast förrän förhandlingarna med EU avslu-tats. Det är inget nytt i det. Så har vi agerat redan i tolv år.
28.03.2006 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.
14.03.2006 kl. 00:00

Gruppanförande i interpellationsdebatten om kommunservicen.

"Det är framför allt dags för kommuninvånaren att begära svar av sin kommunledning; Lovar ni att vi klarar oss i trettio år till utan att göra något? Kan min kommun garantera att jag får modern service om tjugo år med dagens strukturer?", sade Eva Biaudet i sitt gruppanförande.
07.03.2006 kl. 00:00