Ett enat Österbotten är ett starkt Österbotten

16.06.2013 kl. 10:00
Sommaren är här. Samtidigt är det dags för halvtidsbokslut för Katainens första regering. Mycket gott har gjorts under dessa två år och Svenska Folkpartiet har uppnått flera av våra viktiga mål.

Stödet till dem som har det svårast i vårt samhälle och till ensamförsörjare har höjts, en sänkning av samfundsskatten kommer att göras för att stimulera näringslivet och  företagsamheten, förbättringen av tågbanan norr om Seinäjoki fortsätter och Vasabanans elektrifiering har äntligen slutförts. Ungdomsgarantin har införts och äldreomsorgslagen träder ikraft den första juli. Dessutom har Finlands första Nationalspråksstrategi sett dagens ljus.

 

De här besluten är också till fördel för hela landet och givetvis också för Österbotten. Vårt Österbotten är ett av de landskap som redan nu klarar sig allra bäst, ett exempel för det övriga landet, en framgångssaga. En sänkning av samfundsskatten stöder vårt redan exportinriktade och högt specialiserade näringsliv. Goda kommunikationer är a och o för att vi ska kunna nå världen och sälja våra produkter. Logistiken är oerhört viktig. Därför tror jag också att regeringens beslut om att tillåta en ökad storlek på lastbilarnas släp är klokt. 

 

Det är dock inte enbart regeringens beslut som är viktiga. Viktigt är också att vi håller ihop. Att vi vågar utveckla alla delar och tar tillvara alla styrkor i vårt goda landskap. Att vi kan se på helheten och inte hemfaller åt knutpatriotism. Att vi har hela Österbottens väl för ögonen. Och att vi samarbetar oavsett vilken del av landskapet vi kommer från. Min övertygelse är att ju starkare Österbotten som helhet är, dess starkare är också Vasa, som landskapets centralort. Vi har alltid tidigare visat solidaritet med varandra och med övriga Finland. Det skall vi fortsätta med. Det gäller för landskapet, för SFP och för alla de organisationer som jobbar för ett levande och starkt Österbotten. Tillsammans är vi starka.

 

I torsdags fattade regeringen beslut om ett program för Migrationens framtid 2020. Det är viktigt. Också på denna punkt har vi i Österbotten varit en föregångare. Vi har tidigt välkomnat invandrare och de är en mycket viktig del av vårt samhälle. Vi har också insett att vi behöver mera arbetskraft än vad vi själva har tillgång till. Vi har varit steget före med en lyckad integration. Naturligtvis finns det ingen som är perfekt, inte heller vi, utan vi måste fortsätta jobba för ett samhälle där alla har en plats och känner sig välkomna. Detta oberoende av varifrån man är hemma. Med dessa ord vill jag också passa på att önska alla Vasabladets läsare en riktigt god sommar. Nu är det dags för lite ledighet och vila, en tid att ladda batterierna och njuta av den ljusa finska sommaren! Skön sommar!

 

Anna-Maja Henriksson, justitieminister (SFP
Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30