Allt för lite fokus på miljö och ursprungsbefolkning.

04.10.2013 kl. 10:02
Under onsdagen den 2 oktober debatterades regeringens arktiska strategi i plenum. Ålands riksdagsledamot Elisabeth Nauclér höll ett anförande

Arktis har blivit en global arena med viktigt geoekonomisk och geopolitisk betydelse, speciellt för de länder som är belägna på jordens norra hemisfär. Men för många ligger området mentalt fortfarande långt borta, och därför har det inte fått den uppmärksamhet det borde få. Exempelvis har EU ännu inte en arktisk strategi.

I och med den globala uppvärmningen och att arktiska isen alltmer smälter bort har dock intresset för området stigit markant, speciellt med tanke på de rika naturtillgångar som beräknas finnas under ismassorna. Stora delar av Arktis tillhör i dag ingen stat, och därför har konflikter blossat upp om rättigheterna att utvinna naturresurser, exempelvis olja, från dessa områden. 

Arktis är alltså i stora behov av internationell reglering; i dag är det klart att UNCLOS och IMO:s regler ska tillämpas. Men tydligt är att man behöver utveckla den internationella regleringen av området, vilket man i Finlands arktiska strategi också framhäver och prioriterar. Finland har två viktiga uppgifter:


- Finland måste i EU driva på en tydlig EU-strategi och ett aktivt engagemang. Detta är den viktigaste uppgiften för Finlands regering. Den andra är att se till att länderna samarbetar inom IMO för en polarkod med krav på isförstärkning av och polarklass för fartyg – krav som måste vara lika för alla parter, och ett absolut krav om miljön ska kunna skyddas. Vi vill inte se ett liknande beteende som i fallet med svaveldirektivet, poängterar Nauclér


I brännpunkten finner vi klimatförändringar, miljöförstöring, exceptionellt känsligt djurliv och känsliga miljöer samt starka ekonomiska intressen. 90 procent av EU:s handel transporteras till sjöss, och om Norra ishavet öppnas upp, vilket redan har börjat ske och fraktfartyg börjar alltmer utnyttja den norra passagen, kommer vi att se betydande ökning av mänsklig aktivitet i Arktis. Som exempel på betydelsen av sjöfarten i Arktis kan nämnas att avståndet mellan Rotterdam och Shanghai kommer att förkortas med 5 000 kilometer mot nuvarande rutt via Suezkanalen och restiden förkortas från 30 till 14 dagar.


- Men i debatten i plenum handlade det tyvärr alltför mycket om Finlands ekonomiska intressen och allt för lite om människans påverkan på Arktis känsliga miljö och ursprungsbefolkning som den ökande aktiviteten i Arktis föranleder, säger Nauclér besviket.  
 

Elisabeth Nauclér

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30