Linjerna i strukturpaketet är de rätta.

03.12.2013 kl. 07:55
Svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylander påpekar att då strukturreformerna genomförs är det viktigt att se till att de svagaste grupperna i samhället inte kommer i kläm.

För den som är politiskt ärlig finns egentligen inget alternativ till inriktningen på regeringens strukturpaket, säger svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylander.
- Vår grupp har redan en längre tid efterlyst bestämda åtgärder för att minska hållbarhetsunderskottet i Finlands ekonomi. Nu har regeringen sytt ihop ett kraftfullt strukturpaket som ska kunna bryta den negativa trenden. Det sker inte en dag för tidigt.

Nylander understryker att ökad låntagning i dagens läge inte är ansvarsfull politik, särskilt som också Finland med sin växande statsskuld riskerar hamna under EU:s förstoringsglas.
- Åtgärderna kommer att kräva uppoffringar av oss alla. Då strukturreformerna genomförs är det ändå viktigt att se till att de svagaste grupperna i samhället inte hamnar i kläm.
Hon välkomnar regeringens program om att minska anstaltsvården och i stället satsa på en kvalitativ öppen vård.
- Genom att reformera vården kan vi på sikt kännbart få ned kostnaderna. Finland ligger klart efter Sverige i nedtrappningen av anstaltsvården. Vår grupp såg det som ytterst viktigt att normerna för serviceboende luckras upp. Varje kvadratmeter ska inte vara normstyrd, utan kommunerna ska ges större ansvar att söka egna skräddarsydda lösningar, säger Nylander.

En del av kommunmiljarden ska sparas in genom att något lätta på behörighetskraven för anställda inom vårdsektorn och bildningen. Mikaela Nylander tycker att vi kan göra det.
- Det är viktigt att kommunen ges större flexibilitet att ordna servicen så att lokala förhållanden beaktas.
Som medlem i riksdagens kulturutskott har Nylander varit skeptisk till att höja läropliktsåldern från 16 till 17 år. Hon frågar sig om det i dagens ekonomiskt svåra tider är klokt med generell höjning, som innebär nya kostnader i form av gratis läromedel och skoltransporter för hela åldersklassen.
- Vi hade önskat riktade åtgärder för ungdomarna i riskzonen. Den kompromiss som regeringen enades om, att man ännu utreder saken, är bra.
Strukturpaketet betyder också förändringar i gymnasienätet. Den frågan ska utredas omsorgsfullt på svenskt håll, betonar Nylander. Hon påminner om skrivningen i regeringsprogrammet om att den regionala tillgängligheten ska tryggas.

Mikaela Nylander, gruppordförande

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35