Nylander: Sote-förslaget kräver ännu politisk behandling

19.12.2013 kl. 16:04
- Den expertarbetsgrupp som arbetat med att ge innehåll åt social- och hälsovårdsreformen har långt följt de linjedragningar den sk Orpo-arbetsgruppen som bestod av centrala ministrar och regeringspartiernas riksdagsgruppers ordföranden drog upp, konstaterar Svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylander.
- Fortfarande innehåller modellen med ansvarskommuner juridiska frågetecken. Enligt gällande tolkning av grundlagens stadganden om kommunernas självbestämmanderätt kan en kommun i interkommunala sammanhang inte ensam ha beslutsfattandemakt. Det politiska problemet är huruvida ansvarskommunerna är villiga att ta in omkringliggande kommuner i sin organisation med detta juridiska randvillkor, säger Nylander och tillägger att samkommun kan vara en framkomlig väg.

- För metropolområdets och Nylands del är det utmärkt att arbetsgruppen inte föreslår att HNS (Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt) splittras. Däremot är det inte logiskt att kommuner med 20-50 000 invånare inte skulle få ordna den grundläggande hälso- och socialvården själv, eftersom den specialiserade sjukvården hålls kvar enligt nuvarande modell i Nyland. I Orpo-arbetsgruppen enades vi om att kommuner med 20-50 000 invånare skulle ha rätt att ordna grundläggande social- och hälsovård. Frågan om social- och hälsovården i metropolområdet och Nyland berördes inte i Orpo-arbetsgruppen utan vi konstaterade enbart att området granskas som en separat helhet till vilken vi skulle återkomma, påpekar Nylander.

- Expertarbetsgruppens förslag innebär att kommuner som exempelvis Raseborg, Sibbo och Lovisa inte skulle kunna ordna grundläggande hälso- och socialvård själva, vilket inte är acceptabelt då HNS hålls intakt. Framför allt den service som ges vid Västra Nylands sjukhus skulle på sikt hotas i den här modellen med Lojo som ansvarskommun, avslutar Nylander och påminner om att den politiska behandlingen inom regeringen nu inleds. Hon lägger till att Kårkullas verksamhet bör tryggas i enlighet med skrivningar i Orpo-arbetsgruppens papper.

 

SFP

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30